Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Na útěku  »  Na útěku - recenze XB-1

Na útěku - recenze XB-1

Rachel běží o život

Když do vysloužilého „speciála“ Sama Drydena během nočního joggingu na přímořské promenádě vrazí vyděšená dvanáctiletá Rachel, sotva může tušit, že se mu právě kompletně obrátil život naruby. Netrvá ovšem více než pár vteřin či řádků knihy a ocitáme se spolu s nimi uprostřed zběsilého, doslova zoufalého úprku o život. Patrick Lee se nezdržuje žádnou dlouhou expozicí příběhu, zevrubným představováním postav ani obšírným vysvětlováním situace; okamžitě – během jedné dvou stránek – jako maelström vtahuje své čtenáře přímo doprostřed dění. Dlouho si nepamatuji knihu, která by měla tak rychlý a přitom přirozený nástup.

Rachel prchá před blíže nespecifikovanou skupinou profesionálních zabijáků, kteří mají nařízeno sprovodit ji ze světa za každou cenu. Sama však trpí amnézií na vše, co se stalo před více než pár dny, takže netuší, čím je tak nebezpečná či co hrozného nosí ve své hlavě. Pro svůj útěk si sotva mohla přát lepšího pomocníka než Sama, bývalého příslušníka speciálních jednotek vycvičeného mimo jiné k únosům lidí a k přežití v libovolném prostředí. Archetyp vyhořelého tvrďáka, který tragicky přišel o rodinu a nemá pro co žít. Díky Rachel ovšem dostává nový impulz do svého života, takže ze situace benefitují obě strany.

Ačkoli takto popsaná může celá situace působit lehce nakašírovaně, nepřipadne vám, že by autor vodil své postavy jak na pimprlovém divadle. Vše má svou vnitřní logiku a hlavně – v tempu, kterým příběh od začátku odsýpá, vůbec nemáte na podobné myšlenky čas. Zejména v první třetině knihy se Patrickovi Lee daří chytit čtenáře pod krkem, dostat pod tlak a udržet ho v permanentním napětí. Doslova v přímém přenosu sledujeme Samovy myšlenky, bleskurychlé vyhodnocování různých situací a rozhodování se během zlomků vteřiny. Děj v tu chvíli připomíná adrenalinovou šachovou partii, kdy se oba soupeři snaží vcítit do protistrany, odhadnout různé varianty vývoje situace a mít vždy krok či dva náskok. Vynalézavost a překvapivost Samových řešení patří k nejlepším prvkům knihy.

Ani prozatím poněkud záhadná druhá strana, ztělesněná cynickým zbrojařským bossem Martinem Gaulem, ovšem není žádné „béčko“. Prsty sahající do nejvyšších pater ve Washingtonu, k dispozici plný arzenál špionážních družic, letecké i pozemní podpory a prakticky neomezené lidské, technologické i mediální zdroje. Ze Sama a Rachel jsou během pár hodin desperáti, údajně disponující „špinavou bombou“, po kterých pátrá celá Amerika a prakticky nemají šanci uniknout…

Jestliže první část knihy nasadila prudké tempo, druhá poněkud zvolňuje a konečně máme možnost blíže nahlédnout, co vlastně stojí za kulisami těchto událostí. Pomalu se odkrývají fakta o utajeném experimentálním zbrojním projektu, který se genetickou manipulací snaží vytvořit „lidské zbraně“ nadané mimosmyslovými dovednostmi, schopné číst myšlenky, ale nejen to… Rachel je neplánovaným „vedlejším produktem“ těchto pokusů, jejíž potenciál značně převyšuje původní záměr. Jen se tak trochu vymkla z rukou svým stvořitelům… Na scénu přicházejí další postavy – doktorka Ferrelová, jež se účastnila původního výzkumu, Andrey a Sandra coby další přeživší „subjekty“ experimentu, nebo Gaulovi konkurenti z firmy Western Dynamics, u nichž probíhá paralelní linie obdobného výzkumu. Motivace jednotlivých postav se zaplétají a relativizují, ale postupně se také skládá mozaika ze všeho, co vyústilo v současnou krizi.

Ve třetím dějství pak autor nabízí několik dějových twistů – původně jednoznační padouši již tak jednoznační nejsou, naopak ten, kdo předtím mohl vypadat jako spása či paprsek ve tmě, se najednou stává bezprostřední hrozbou. Zpochybněna a zrelativizována je i úloha samotné Rachel a Sam musí přemýšlet, zda vlastně jeho dosavadní pomoc dívce nebyla špatným tahem, který způsobí nedozírné problémy a možná i od základu změní budoucí svět. Na čí stranu se postavit a kterou cestou se vydat. A hlavně – dát na chladný kalkul, nebo naslouchat pocitům, emocím a intuici?

Tak trochu otevřený konec nedává vyčerpávající odpověď na všechny otázky, přesto autor uspokojí čtenářskou zvědavost dostatečně. Ke konci knihy už děj není tak hutný a překvapivé kroky či obraty situace nečekají na každé straně, i tak se Patrick Lee s vyústěním příběhu vyrovnal se ctí. Přestože se nechal trochu unést na romantické vlně a přestože některé pointy patrně řada čtenářů odhadne předem (co je podstatou Racheliných schopností, proč se jí tolik obávají nejvyšší politické i zbrojařské kruhy a že ne vše, co vypadá jako dílo náhody, jím musí být…). Pokud by autor udržel strhující tempo a napětí nasazené v první půli, byla by to skutečná literární událost ve svém žánru, i tak ovšem po dočtení přetrvává pocit, že držíte v rukou velmi slušný akční sci-fi thriller, který by stál za zfilmování, jak z hlediska svižného scénáře, tak i zajímavě uchopené ústřední myšlenky.

(Patrick Lee: Na útěku. Obálka Vladimír Verner. Přel. Jindřich Manďák. Praha, Vyšehrad 2014. 276 s. 288 Kč)

hodnocení: ****

Martin Čermák