Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity  »  Obrazy z kult. dějin ruské religiozity - MF Dnes

Obrazy z kult. dějin ruské religiozity - MF Dnes

Martin C. Putna napsal pro Zemana ruské obrazy

5.2.2015    Mladá fronta DNES    str. 10    Kultura

Ondřej Bezr

PRAHA Svoji novou knihu Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity, vydanou nakladatelstvím Vyšehrad, odnesl literární historik Martin C. Putna osobně na Hrad prezidentovi Miloši Zemanovi s odůvodněním, „aby měl prezident napříště pro svoje výroky o Rusku a Ukrajině relevantní zdroj informací“. Přestože se v ní zabývá celou ruskou historií, vágně vymezenou „od svatého Vladimíra k Vladimiru Putinovi“, jde mu skutečně o „obrazy“, jak jsou ostatně pojmenovány i jednotlivé kapitoly.

Tedy obrazy coby „vybrané momenty, kdy se v určitém historickém bodě ruských dějin odehrává zakládající událost některého z duchovních proudů či hnutí – jež se pak přímo či nepřímo zrcadlí ve vybraném uměleckém díle – jež zase často zpětně ovlivňuje duchovní dějiny“. Publikace tak volně navazuje na autorovy Obrazy z kulturních dějin americké religiozity (2010). Je však v jistém smyslu samozřejmě žhavější a společensky jaksi potřebnější.

Tarkovskij a Stravinskij Martin C. Putna je především literární historik a z tohoto oboru také z naprosté většiny vybírá pro svoji procházku kulturními dějinami Ruska příklady, ilustrující jeho úvahy. Výběrově pro ně však chodí i do jiných oborů. Třeba do hudby ke Stravinskému nebo do filmu k Tarkovskému. Pracuje přitom komparatistickou metodou, kdy rozličné myšlenkové proudy dokládá díly napříč staletími i kulturními okruhy.

Tím, co asi běžného čtenáře zaujme jaksi „na první dobrou“, je závěrečná analýza ruské současnosti. „Knihy si může psát, kdo chce a o čem chce. Avšak je to proto, že Putinův režim správně pochopil, že v dnešní době jde o knihy mnohem méně než v časech Radiščevových i Solženicynových. Že dnes jde mnohem víc o masová média, o rychlé zprávy a o vizualitu.“ Tam je také například klíč k dodnes živé kauze Pussy Riot, kterou Putna včetně překladu textu inkriminované písně, již skupina hrála při svém vystoupení v chrámu Krista Spasitele, v historickém kontextu analyzuje.

O autorovi| Ondřej Bezr, redaktor MF DNES

Zpět na knížku "Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity".

15%