Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity  »  Obrazy z kult. dějin ruské religiozity - Reflex

Obrazy z kult. dějin ruské religiozity - Reflex

Vetřelec: vajíčka nakladena!

26.2.2015    Reflex    str. 51    Labyrint kultury

tt, kat, gre, bed

PELMEL ANEB CO MUSÍTE A NESMÍTE VIDĚT, SLYŠET A ČÍST

ŽE VETŘELEC bez Ripleyové je jako vídeňská káva bez šlehačky, ukázal už neúspěšný prequel slavné sci-fi Prometheus. Možná i proto souhlasila SIGOURNEY WEAVEROVÁ s tím, že se slavné role znovu ujme – tentokrát pro změnu v sequelu, tedy pokračování filmu, jenž ji před 35 lety proslavil. V únoru navíc režisér novinky Neill Blomkamp (District 9) konečně potvrdil, že projekt dostal zelenou, a pochlubil se i skicou helmy, již by herečka měla nosit na hlavě. Své výtvarné návrhy prý navíc Weaverové intenzívně posílá už od chvíle, co spolu natáčeli sci-fiChappie, a ona mu je náležitě připomínkuje.

„Ripleyové vděčím za hodně.

Kdo ví, zda bych vůbec měla kariéru, kdyby mi tu roli nedali. Nemůžu ji teď nechat ve štychu,“ říká Weaverová. † Nejpádnější odpověď na nejrůznější útoky vůči své osobě podal generální ředitel NÁRODNÍ GALERIE Jiří Fajt otevíracím dnem ve Veletržním paláci. Díky Adamu Budakovi, novému šéfk urátorovi NG, budova ožila tak, jak to tenhle funkcionalistický barák po rekonstrukci ještě nezažil. Pět výstav, mezi nimi skvělá kokoschkovská expozice videoartů, vyčištěná Malá dvorana s upgradeovaným galerijním obchodem, současná elektronická muzika, balet a tisíce hostů jsou k návštěvě Veletržáku nejlepší pozvánkou. Nabyli jsme optimistického ducha, že NG kráčí správným směrem.

† Lepší marketing pro odbornou publikaci nepamatuji: profesor MARTIN C. PUTNA před měsícem odnesl výtisk své nové knihy Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity z Vyšehradu (nakladatelství, které publikaci vydalo) na Hradčany, aby hradní pán příště neblábolil nesmysly, až se bude pro média vyjadřovat o ukrajinských a putinovských záležitostech. Výtečně, zajímavě napsané kapitoly předkládají historické souvislosti známé i nečekané, příběhy z učebnic dějepisu i anekdoty jak z absurdního dramatu a odvážné paralely. Třeba prohlášení pořadatelek politických happeningů a autorek „punkové modlitby“ Pussy Riot za novodobé jurodivé, za vidoucí, svaté blázny, toužící navíc po jakémsi mučednickém údělu.

† Na podzim zabydleli nehostinné pavilóny v Pražské tržnici divadlem a Pražané je za to odměnili snovou návštěvností – 35 představení v JATKÁCH78 zhlédlo deset tisíc lidí. Provoz to byl ovšem pouze dočasný a teď soubor Cirk La Putyka, jenž bohulibý projekt inicioval, shání prostřednictvím crowdfundingu peníze na rekonstrukci industriálních prostor.

Kampaň Nakopni Jatka, s níž jim pomáhají kolegové z Dejvického divadla, Divadla Na zábradlí a Činoheráku Ústí, běží do 4. dubna na portálu HITHIT.com. † Stou reprízu izraelské hry MIKVE zažije Divadlo Kolowrat ve čtvrtek 26. února. Inscenaci podle hry v Londýně a v ortodoxní rodině narozené dramatičky Hadar Galronové uvedl v české premiéře režisér Michal Dočekal v roce 2008; tehdy to byla jednoznačně událost. Hra se od té doby hrála v různých hereckých alternacích, zůstávají však vynikající Iva Janžurová (a to měla na 99. repríze trochu kašel), Eva Salzmannová, Jana Boušková nebo Taťjana Medvecká. Velkým objevem je Marie Poulová z hradeckého Klicperova divadla (v roli postižené dospívající Eliševy). Je dobře, že téma střetu moderního světa s ortodoxním zůstává na českém jevišti a i po šesti letech uvádění se těší závěrečnému potlesku vestoje.

Foto popis| SIGOURNEY WEAVEROVÁ nenechá Ripleyovou ve štychu a znovu oblékne její kostým. Vetřelci, třeste se!

Foto autor| FOTO PROFIMEDIA. CZ

Zpět na knížku "Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity".