Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity  »  Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity -Českobudějovický deník

Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity -Českobudějovický deník

Martin C. Putna napsal knihu o kořenech, z nichž roste ruská politika

Jižní Čechy - Kniha Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity vysvětluje podle nakladatele hlavní body ruských kulturních a duchovních dějin, jež by měl znát každý Čech, který chce rozumět tomu, co se děje v Rusku dnes.

Literární historik Martin C. Putna.Autor: Deník/ Jaroslav Sýbek

Pohled na kulturní a duchovní kořeny, z nichž vyrůstá současná ruská politika, nabízí ve své nové knize literární historik Martin C. Putna. Na vybraných literárních a uměleckých dílech Putna vysvětluje hlavní body ruských kulturních a duchovních dějin, které vedly od svatého Vladimíra k Vladimiru Putinovi a od jurodivých k Pussy Riot.

Kniha Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity vychází v době, kdy Rusko prosazuje své mocenské nároky na Ukrajině a obnovuje svůj vliv ve střední Evropě včetně Česka, uvádí o své novince nakladatelství Vyšehrad. Martin C. Putna přinese 30. ledna ve 13.00 osobně na Hrad jeden podepsaný výtisk knihy. Jako dar pro Miloše Zemana, aby měl napříště pro svoje výroky o Rusku a Ukrajině relevantní zdroj informací,“ řekl Martin C. Putna, rodák z Písku.

Putna patří k Zemanovým kritikům, prezident ho zase odmítal jmenovat profesorem, oficiálně kvůli jeho údajně nevhodnému chování na veřejnosti. Nakonec i po veřejné kritice dekret podepsal, nezve ale například na Hrad na oslavy 28. října rektora Libora Grubhoffera z Jihočeské univerzity, který se tehdy Putny zastal.

Svou knihu Putna také 29. ledna vpodvečer představí v barokním refektáři dominikánského kláštera u sv. Jiljí v Praze 1 za účasti předsedy TOP 09 Karla Schwarzenberga, novinářky Petry Procházkové a bývalého velvyslance v Rusku Luboše Dobrovského. „Konečně kniha o vývoji ruské spirituality, která vychází ze znalosti a hlubokého pochopení ruských dějin. V době, kdy se o Rusku mnoho mluví a píše, výhradně však z úhlu dnešní politiky, ať již kladně nebo záporně, je blahodárné zabývati se samotnými kořeny,“ řekl ke knize Schwarzenberg. Během následujících týdnů bude autor přednášet o tématu knihy v dalších městech.

Literární historik Martin C. Putna.

Putna v úvodu knihy připomíná, že české pohlížení na ruské duchovní kořeny má svoji dlouhou tradici - od romanticky rusofilské reprezentované Kollárovou Slávy dcerou přes kritickou a analytickou (Karel Havlíček Borovský: Obrazy z Rus; Tomáš Garrigue Masaryk: Rusko a Evropa), přes unionismus směřující k jednotě východní a západní církve, přes obdiv české levice (Jiří Wolker, Vítězslav Nezval, Julius Fučík) až po disent, který se snažil v samizdatu uvádět překlady zakázaných ruských autorů.

Připomíná, jak se po pádu komunismu na pražskou filozofickou fakultu vrátili rusisté dříve zavržení a začali vštěpovat studentům nové pojetí české rusistiky: „Český rusista nemá být tím, kdo miluje, obdivuje a do Čech chce přivádět všechno ruské; zvláště pak není podporovatelem ruského a sovětského imperialismu. Český rusista má být tím, kdo ruské kulturní souvislosti hluboce zná - a díky tomu je schopen je kriticky hodnotit,“ říká Putna

Kniha podle nakladatele vysvětluje hlavní body ruských kulturních a duchovních dějin, jež by měl znát každý Čech, který chce rozumět tomu, co se děje v Rusku dnes. (čtk, kul)

26.1.2015

Autor: Redakce