Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Orchestrion v hlavě  »  Psaní nese pošťáka

Psaní nese pošťáka

ODPOSLECHY

Málem čtyřsetstránková antologie Orchestrion v hlavě (Vyšehrad) je určena nejen ke čtení, ale ráda by své publikum popostrčila ke zpěvu. Přemysl Rut sem vybral české písničky „mezi poezií a divadlem“ od 19. století po léta těsně před rokem 1989. Kniha je přináší v notách a s akordovými značkami: vedle průzkumu autorské písně tu tedy nastává pokus uvést ji znovu do oběhu. Přesvědčit publikum, že píseň nerovná se nahrávka, nýbrž melodie a text. Že propojit se s písní lze i jinak, než že si ji koupíme: totiž že ji zpíváme.
Linie „mezi poezií a divadlem“ má pochopitelně jádro v tvorbě Voskovce & Wericha a Suchého & Šlitra. Kolem nich Rut objevuje a připomíná pestré vrstvy, které činí z knihy dobrodružství: písně Nezvalovy, Kainarovy, Gézy Včeličky či E. F. Buriana. Swing válečné éry, „nečastušky“ padesátých let, malá divadla šedesátých, výtečný výběr z písní Vodňanského se Skoumalem – a tak to jde až po Jiřího Bulise.
Rut je dnes patrně naším největším expertem na písně před vypuknutím „nahrávacího průmyslu“, tedy před V+W. Kabaret Červená sedma, Hašler, ohlasy kramářských písní: to může dnes leckomu přijít už moc vzdálené, málo rafinované ve srovnání s dnešní produkcí. Jenže Orchestrion v hlavě srozumitelně dokládá, kolik tu lze najít vazeb k dnešku. V době hiphopu, kdy je exhibující živé slovo zpět na scéně, je nanejvýš příhodné podívat se na zoubek potenciálu písně v češtině. Vidíme tu, jak od variace na lidovku zamířila k urbánní ironii, jak umí machrovat skrze minimalistické prostředky i manickou výřečnost. Jak si umí přivlastnit věrohodně všední dikci, ale také jak z jatek první světové, nad nimiž zůstal rozum stát, vyrostl nonsens: „Kobyla kováře ková / Žito seje sedláka / Nemluvňátko matku chová / Psaní nese pošťáka…“ Leccos publikováno poprvé. Snad se kniha-impulz potká s dostatečně (re)aktivním publikem.

Foto popis|

O autorovi| PAVEL KLUSÁK redaktor LN

Zpět na knížku "Orchestrion v hlavě".