Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Ordál  »  Ordál - Recenze v MF Dnes

Ordál - Recenze v MF Dnes

Alena Slezáková Co je horší: šílení, nebo ziskuchtiví vrahové?

Ordál

Nové detektivní příběhy zavádějí čtenáře do zvrácených myslí středověké Transylvánie, současné Prahy i amerického města. Tři nové detektivky nabízejí možnost okořenit si melancholické podzimní večery kapkou děsu.

Hrůza bez upírů

Transylvánii si v "lehčí" literatuře díky hraběti Draculovi obvykle spojujeme s upíry. František Kalenda se bez nich v Ordálu obejde, ale hrůza nás stejně pri čtení nemine. Je polovina 13. století, na Evropu se jako předzvěst apokalypsy přihnali Tataři. A obecné neštěstí provázejí i soukromé maléry. Maceše hrdiny románu Samuela, možná čarodějnici, se narodí syn a otec Samuela vydědí. Mladík najde útočiště u svého strýce Egerváriho - a zaplete se do případu únosu dětí. Strýcovu rodinu navíc sužuje šílenství. Krásné Erzsébet se to sice netýká, ale lehké to s ní Samuel nemá. Pozoruhodné je, jak mladý autor dokázal do krvavého příběhu, jejž vydal Vyšehrad, vnést příjemnou ironii a humor, byť místy značně černý.

Matylda to nevzdává

Kniha z nakladatelství JaS se sice drsně jmenuje Vražedný advent, ale není to pouze docela poutavá detektivka, nýbrž i vlídné a laskavé povídání o jedné rodině. Ivana Hutařová už podruhé přivádí na scénu čerstvou důchodkyni Matyldu, milovnici psů a ochránkyni lehce zmatených puberťáků. Tentokrát ji posílá na brigádu do ústavu, kde dřív pracovala a kde má nyní dát do pořádku zanedbaný archiv.

Jenže kdyby šlo jen o archivní nepořádek - Matylda zjišťuje, že odtud mizí vzácné publikace nebo jejich části. Měl ty krádeže na svědomí mladý Tuháček, jehož mrtvola se našla ve světlíku domu, kde bydlel? Podle Matyldy to tak jednoznačné není. A jelikož je správně zvědavá, nevzdává se ani tehdy, když jde o život i jí. Pri pátrání Matyldě bezelstně a vydatně pomáhají také její dvě fenky.

Hroby plné, hroby prázdné

Zato v románu Američanky Karen Roseové Zemři z nakladatelství BB art není po laskavosti ani stopy. Na louce se najde nejprve jedna mrtvá mladá žena, pak další hroby - některé plné, jiné dosud prázdné. Všechny oběti byly hrozně mučeny. Detektiv Vito a jeho pomocnice archeoložka Sophie se postupně blíží k odhalení strašlivé skutečnosti: mrtví slouží jako podklad pro realistické scény drastických počítačových her. Krutá kniha se zrodila v hlavě bývalé učitelky chemie a fyziky.

Detektivní glosář Ordál 65 % Vražedný advent 70 % Zemři 60 %

Zpět na knížku "Ordál".

Jaro/léto 2018