Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Ostrovní zprávy  »  Ostrovní zprávy - Recenze Knižní novinky

Ostrovní zprávy - Recenze Knižní novinky

Pulitzerova cena  Ostrovní zprávy

Americká spisovatelka Annie Proulx (*1935) je u nás známá především jako autorka povídky, která se stala předlohou k úspěšnému oscarovému filmu Zkrocená hora o milostném vztahu dvou honáků. Tato povídka vyšla česky ve stejnojmenném souboru s podtitulem Povídky z Wyomingu jako první z jejího díla. Nyní přišel konečně na řadu její nejslavnější a zřejmě i nejlepší román Ostrovní zprávy z roku 1993 (v překladu Josefa Moníka vydalo nakladatelství Vyšehrad). Také tento román byl celkem úspěšně a zdařile zfilmován v roce 2001 (v hlavních rolích se objevili Kevin Spacey, Judi Denchová, Julianne Mooreová a Cate Blanchettová). Román získal nejen Pulitzerovu, ale také Národní knižní cenu, tedy obě nejprestižnější americké literární ceny - a to se podařilo opravdu málokomu: v minulosti byla takto dvojmo oceněna Faulknerova Báj, Sebrané povídky K. A. Porterové, Malamudův Správkař, Králík je bohatý Johna Updikea a Barva nachu Alice Walkerové. Annie Proulx patří k silné generaci amerických autorů narozených ve třicátých letech; najdeme mezi nimi taková jména jako Toni Morrisonová, E. L. Doctorow, John Updike, Philip Roth, Cormac McCarthy, Don DeLillo, Thomas Pynchon nebo Joyce Carol Oatesová. Annie Proulx pracovala jako novinářka a první knihu povídek publikovala až v roce 1988, první román o čtyři roky později. Ostrovní zprávy jí pak přinesly zasloužený úspěch.

Hlavním hrdinou románu je Quoyle, zakomplexovaný smolařa outsider, který se po smrti své nevěrné ženy Petal vypraví s dvěma malými dcerami a tetou Agnis, sestrou svého zemřelého otce, do kraje svých předků, kde nikdy nebyl, na nehostinný, avšak krásný kanadský ostrov Newfoundland. Začne pracovat v místních novinách, předělávat rodinný dům na osamělém výběžku a poznávat tamější obyvatele a jejich drsný život, který je však v přímém sepětí s přírodou a mořem. Quoyle se nejen učí psát, ale také se postupně zbavuje svých komplexů a zamiluje se do ovdovělé Wavey, která se stará o retardovaného syna. Poznává také a vyrovnává se s rodinnými tajemstvími, které mu odhaluje i jeho teta Agnis, v níž autorka podává krásný portrét stárnoucí, životem zkoušené, avšak energické ženy, která má  i na svého synovce a jeho dcerky značný vliv. Realistický, psychologicky prokreslený román nepostrádá ani humor, nadsázku či tajemno, které je spojeno s místním životem. Je to román nabitý svéráznými postavami i optimismem, příběh o tom, že životu musíme dát smysl sami, nikdo to za nás neudělá, ani život sám.

Milan Šilhan, Knižní novinky č. 6/2008

Zpět na knížku "Ostrovní zprávy".

15%