Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Osudný zvrat  »  Osudný zvrat - Recenze v Hospodářských novinách

Osudný zvrat - Recenze v Hospodářských novinách

Ivan Matějka, magazín Hospodářských novin, 13.7.2007

Dvě dámy v jedné

»Tělo leželo na malém čtverci koberce uprostřed místnosti, kam se svého času ukládaly zbraně.« Už na tuto první větu se musí čtenář chytit jako rybička na háček. Ze spojení ležícího těla a zbraní čpí zločin, a i když se během několika dalších řádků ukáže, že jde o mrtvého psa, pocit napětí je už navozen. Na konci krátké první kapitoly ovšem už víme, že tušení zlého bylo oprávněné. Na místě, kam má být uložen mrtvý pes, jsou objeveny kostry lidí. A nejsou v půdě déle než deset let...

Román Osudný zvrat (Vyšehrad, překlad Marie Válková) má sice ambice psychologické prózy, ale lze ho číst i jako kriminální příběh, navíc velmi dobrý - vždyť pseudonym Barbara Vineová náleží (jak v tomto případě prozrazuje už přebal) proslulé anglické autorce detektivek Ruth Rendellové.

K pseudonymům se často uchylovaly i jiné dámy literárního zločinu, většinou však proto, aby mohly pěstovat například žánr milostné romance, jako to činila Agatha Christie skrytá za pseudonymem Mary Westmacottová. Rendellová je v tomto směru téměř výjimkou, i jako Vineová zůstává v silovém poli zločinu. Víc než pátrání policistů ji však v příbězích podepsaných pseudonymem (odvozeným od jejího druhého křestního jména a od příjmení její prababičky za svobodna) zajímají niterné pohnutky lidí, kteří se dostávají do bezprostřední blízkosti katastrof a zlých činů, jsou jejich svědky, hybateli, strůjci či dokonce pachateli.

Zpět na knížku "Osudný zvrat".

15%
20%