Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Osudové tajemství - Text na záložce

Osudové tajemství - Text na záložce

Osudný zvrat

Ruth Rendellová, současná britská autorka, která posunula krimi žánr na úroveň společenského románu, v dílech, jež píše pod pseudonymem Barbara Vineová, postoupila k literatuře vážné. Ve svých románech se zajímá především o to, proč došlo k vypjaté situaci, jež vyvrcholila zločinem, a teprve pak zkoumá, jak se to stalo. Osudy jejích hrdinů, to jsou příběhy docela obyčejných lidí v běžných situacích, které se nějak zvrtnou a vymknou kontrole.

Stejně je tomu i v románu Osudný zvrat, oceněném významnou literární cenou Crime Writers Association Macallan Gold Dagger for Fiction v roce 1987. Příběh se odehrává ve dvou prolínajících se časových rovinách, v roce 1976 a o deset let později. B. Vineová vypráví o pětici mladých lidí, kteří v horkém létě v sedmdesátém šestém prožili dva měsíce ve venkovském domě, který patřil jednomu z nich. O deset let později se na pozemcích u domu najde kostra mladé ženy a dítěte. Co se tehdy vlastně stalo? Jaký zločin ovlivnil jejich životy?  Jaký byl další osud mladých lidí? I když jsou motivem románů Barbary Vineové zločiny, nelibuje si v násilí a už vůbec ne ve vulgaritách. Její díla jsou především vhledem do lidské psychiky a sama autorka je považuje za naprosto odlišná od své ostatní tvorby. Klade si v nich otázky, jak vůbec může společnost posoudit vinu zločince a dobrat se pravdy o motivu, který ke zločinu vedl. Svojí stylistickou vytříbeností, nesporným rozhledem a schopností dostat se na dřeň problému je autorkou noblesní a zároveň znepokojivou, která čtenáře zaujme a nutí k přemýšlení.

Ruth Barbara Rendellová se narodila 17. 2. 1930 v Londýně, vzdělání nabyla na Loughton County High School v Essexu. Nějakou dobu pracovala jako novinářka pro essexské noviny, poté se věnuje výlučně psaní. První román vydala v roce 1964 a od té doby jí vychází jeden až dva romány ročně. Jako Ruth Rendellová vydala čtyřicet dva krimi románů, z toho dvacet s inspektorem Wexfordem, posléze zpracovaných do úspěšného televizního seriálu. Pod jménem Barbara Vineová napsala dvanáct románů, z nichž česky vyšly Dům se schodištěm a Třinácté výročí. Dále je autorkou dvou novel, sedmi povídkových sbírek a tří děl nebeletristických. Kromě televizních adaptací byly některé její knihy i zfilmovány, příkladně Live Flesh zfilmoval v roce 1997 Pedro Almodóvar; u nás byl film uveden pod názvem Na dno vášně. O úspěšnosti a kvalitě jejího díla svědčí i četné literární ceny, v roce 1996 pak jmenování Rytířem řádu Britského impéria. O rok později se stala baronkou z Baberghu a zasedá ve Sněmovně lordů.

15%
20%