Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Pábitelé / Audiokniha  »  Pábitelé - Klub knihomolů

Pábitelé - Klub knihomolů

Audioklasika a neotřelá básnická prvotina

kniha

Co takhle přivítat únor novou sbírkou poezie nadějné debutantky? Nebo je libo spíše časem prověřenou klasiku nejpřekládanějšího českého prozaika? Dnešní knižní tipy vám nabídnou obojí.

Pokud patříte mezi příznivce audioknih, jistě vás potěší poměrně nedávno vydaní Pábitelé Bohumila Hrabala. Nakladatelství Vyšehrad připravilo k poslechu čtyři z povídek (Automat Svět, Dáma s Kaméliemi, Diamantové očko, Chcete vidět zlatou Prahu?) proložené citáty z knihy Morytáty a legendy. To vše vašim uším zprostředkují Josef Somr a Magdalena Sidonová.

Jste-li Pábiteli nepolíbení, sluší se alespoň říci, že tato kniha se velmi rychle dostala do povědomí českých čtenářů a autorův neologismus takřka zlidověl. Příběhy postavené na konverzaci mezi obyčejnými lidmi, hledání krásy ve všednosti a kouzlu okamžiku, lásce k životu, groteskních situacích a hravé mystifikaci je svým způsobem jedinečná.

Ukázka z knihy

Jsou lidé, kteří chodí v příkopech zlatých středních cest. Jsou lidé, kteří si pořád osvěžují své rozpálené hlavy v tříšti vln, jež stále přešplíchávají. Jsou lidé, jejichž kadeř je sežehnutá jiskrou v předstihu zapalování. Jsou lidé, kteří pořád spěchají za velkou šancí uloženou na obzoru. Jsou to pábitelé. A pábitelé jsou lidé pábící, a kdo pábí, je pábitel a jeho způsob je pábení. Tak pábitel je člověk, proti kterému se neustále vzdouvá oceán dotěrných myšlenek. Jeho monolog teče pořád. Tu jak ponorná říčka v dutině mysli, tu zase se řine ústy ven. Je to pábení, které jak hořící pochodeň je podáváno štafetou lidského jazyka od úst k ústům. Pábitel je nástrojem jazyka, který obohacuje sebe sama o všecky něžnosti a finty, o něž má zájem jazykověda. Pábitel zpravidla skoro nic nečetl, ale zato se hodně díval a hodně slyšel a skoro na nic nezapomněl. Je zaujat svým vnitřním monologem, se kterým chodí po světě jako páv se svým krásným peřím. Pábitel, když se nedává do řeči s lidmi, baví hovorem sám sebe. Podává informace o případech, jejichž význam je zveličen, přesunut, zpřeházen, protože pábitel cedí skutečnost přes diamantové očko inspirace.

Pábitelé

Autor: Bohumil Hrabal

Vydalo: nakladatelství Vyšehrad
Formát: CD
Čtou: Josef Somr, Magdaléna Sidonová
Vydáno: 11/2014
EAN: 8594015310848

O autorovi

Bohumil Hrabal (1914–1997) vystudoval práva, přesto však vystřídal nesčetné množství profesí (výpravčí, pojišťovací agent, obchodní cestující, balič papíru, kulisák…), což se odráží v jeho rozmanité tvorbě. Spisovatelské ambice začal mít v 60. letech, vydal několik povídkových sbírek, mezi nimi i Pábitele, ale proslavil se především novelou Ostře sledované vlaky zfilmovanou Jiřím Menzelem, jehož film byl posléze oceněn oscarem. V následujícím desetiletí se věnoval hlavně vzpomínkové próze jako jsou Postřižiny a některá svá díla vydával kvůli zákazu činnosti v samizdatu (Obsluhoval jsem anglického krále). V 80. letech mu režim opět povolil publikovat a Hrabal byl až do své smrti velmi plodným prozaikem. Stal se nejpřekládaněším českým autorem apředevším díky filmovým verzím jeho knih se dodnes těší velké popularitě. Za své nejpovedenější dílo považoval román Příliš hlučná samota.

Pokud máte chuť dozvědět se o Bohumilu Hrabalovi více, můžete si přečíst jemu věnovaný medailon.

Zpět na knížku "Pábitelé / Audiokniha ".

15%