Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Petr Chelčický  »  Petr Chelčický / Myslitel a reformátor - Text na záložce

Petr Chelčický / Myslitel a reformátor - Text na záložce

Petr Chelčický bývá po právu pokládán za jednoho z nejvýznamnějších myslitelů českých dějin a zároveň za jednu z mála osobností, jimž se svým vlivem a ohlasy svého díla podařilo přesáhnout hranice českých zemí. V protikladu k tomu o jeho životě toho víme znepokojivě málo. Kniha historika a znalce dějin a myšlení husitství Jaroslava Boubína představuje další důležitý krok na cestě poznání záhadné osobnosti autora Postily či Sítě viery. Seznamuje nás s prostředím jihočeské drobné šlechty, z něhož Petr Chelčický s největší pravděpodobností vzešel, s jeho sociálním, ekonomickým i kulturním zázemím. Soustřeďuje se na postavu zemana Petra Záhorky, s níž nejnovější historické bádání Petra Chelčického ztotožňuje.

Jádrem knihy je ovšem přehled rozsáhlého a především myšlenkově hutného Petrova díla. Jaroslav Boubín tak nečiní formou suchého výčtu, ale často dává promlouvat spisům samotným. Dílo rázného jihočeského myslitele před nás proto vystupuje jako kompaktní celek, soustředěný na problematiku zla, nespravedlnosti a útisku na jedné straně a radikálního křesťanského poselství lásky a nenásilí na straně druhé. Zejména svým důrazným odmítáním společenské nerovnosti, moci světské i církevní, násilí i trestu smrti patří Petr Chelčický k předchůdcům mnoha myslitelů moderní doby. Jaroslav Boubín zvláště upozorňuje na souvislost radikálních sociálních vizí Chelčického s myšlením české reformace, zvláště Jednoty bratrské, ale například také Lva N. Tolstého, Mahátmy Gándhího či Martina L. Kinga. Zajímavou sondu do konkrétní tematiky a zároveň souvislejší ukázku textu Petra Chelčického představuje pojednání proti vynášení trestu smrti za krádež. Český myslitel v něm, podobně jako v celé knize, vystupuje jako jeden z předních představitelů evropského křesťanského humanismu.

Zpět na knížku "Petr Chelčický".

15%
20%