Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Pikantní astrologie  »  Pikantní astrologie - Český rozhlas, České Budějovice

Pikantní astrologie - Český rozhlas, České Budějovice

„Astrologie je způsob, jak mluvit o člověku jinak,“ říká spisovatelka, dramatička a scenáristka D.Fischerová. Touhle „rozkošnou pavědou“ se prý zabývá už asi 40 let a tvrdí, že na ní něco je. A kdyby náhodou nebylo, můžeme to prý brát jen jako hru, která nás baví. A pro kouzlo hry má autorka tak úctyhodného počtu knih pro děti a mládež patřičný smysl a nadání. Na druhé straně působí i pedagogicky, třeba výukou oboru tvůrčího psaní na Literární akademii J. Škvoreckého.

Od třiasedmdesátého roku minulého století se D. Fischerová věnuje psaní jako svobodnému povolání. Nedávno na chvíli odbočila od povídek, scénářů a rozhlasových her nebo „hvězdné“ literatury faktu a sobě i čtenářům pro radost si pohrála s astrologií jako pikantním zdrojem pomluv i chvály. Zatímco v knize Hvězdy a osudy (napsané spolu s M. Špůrkem) tu „pavědu“ bere vážněji, tady probírá všech 12 znamení zvěrokruhu s upozorněním, že lidská bytost je většinou směsicí všeho dohromady. Sčítá pozitiva i negativa, ke každému znamení přidá vtipnou říkanku, popíše 4 živly v horoskopu a nakonec probere astrologicky mezilidské vztahy. Což je asi to nejatraktivnější; vždyť kdo by nechtěl vědět, jak si stojí s partnerem jiného nebo stejného znamení a co si počne, patří-li ten druhý navíc ještě k nevhodnému živlu? Jak se snese třeba Beran s Pannou, Váhou nebo Rakem? A co Štírka s Vodnářem, Blíženec se Lvem nebo Střelec s Býkem? Jak jenom na to jít hezky od lesa a vybrat správně?  Jsou tu totiž ještě zadní vrátka, neboť věci jsou daleko složitější a ve hře je mnoho dalších faktorů, bereme-li ji vážně.

Naštěstí nás Pikantní astrologie nekonfrontuje s vážností horoskopů, ale baví vtipem hry, v níž je kus poezie a neupírá člověku jeho jedinečnost, ba zdůrazňuje jeho výjimečnost v dobrém i horším.

Užijme si tedy půvabné knížky s ilustracemi Ireny Šafránkové, vydané v letošním roce 80. výročí existence nakladatelství Vyšehrad. Daniele Fischerové se povedla a nás mile pobaví.

Autor: Karla Ladwigová