Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Písně z Ostrova vážek  »  Písně z ostrova vážek - Text na záložce

Písně z ostrova vážek - Text na záložce

Básnická antologie Manjóšú („Sbírka bezpočtu listů„), sestavená v 8. století, je jedním ze základních zdrojů japonské ­poezie. Výbor, který z více než čtyř tisíc básní několika stovek autorů sestavil překladatel ­Antonín ­Líman, nabízí přehled témat, která zůstávají dodnes typická pro japonskou poetiku a sensi­bilitu: inspirace krajinou, posvátnými horami, mořem, květy, stromy a ptáky, putováním i posvátným nápojem sake. Nechybějí ani verše o lásce, žalozpěvy či básnické hříčky, dokládající svébytný smysl starých Japonců pro humor. Zasvěcené komentáře překla­datele pomáhají proniknout hlouběji do japonské poetické tradice, mentality a spirituality. Působivost Písní z Ostrova vážek podtrhují grafiky Mijaty Masajukiho, vytvořené jako doprovod k tomuto mimořádnému literárnímu dílu.

Antonín Václav Líman (* 1932) je světově uznávaný český japanolog, překladatel a univerzitní pedagog. Po studiích v Praze a Tokiu emigroval v roce 1968 do Kanady, kde žije dodnes. ­Publikoval velké množství studií a esejů, po roce 1990 vyšla řada jeho prací, původních studií i překladů, v češtině. Jeho překlad klasické japonské básnické sbírky Manjóšú (vyšel v letech 2001 až 2008 v nakladatelství Brody) je po francouzštině druhým úplným převodem tohoto díla do evropského jazyka.

Mijata Masajuki (1926–1997) byl jedním z největších japonských mistrů dřevořezu, serigrafie (sítotisk) a svébytné techniky kirie vynikající výraznou barevností. S jeho ilustracemi vyšla řada klasických děl japonské literatury, mj. Příběh prince Gendžiho, Bašóova Úzká stezka do vnitrozemí nebo Výběr z milostných písní Manjóšú.

Zpět na knížku "Písně z Ostrova vážek".

15%
20%