Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Po cestách kamenitých  »  Po cestách kamenitých - Katolický týdeník

Po cestách kamenitých - Katolický týdeník

Máme se bát islámu?

S předním českým arabistou, znalcem islámu a členem legendární expedice Lambarene Lubošem Kropáčkem hovořili v minulých měsících dva redaktoři KT.

Vznikla z toho kniha rozhovorů Po cestách kamenitých, kterou právě v těchto dnech vydává Vyšehrad. „Názvem chceme poukázat na nesnadnou životní cestu Luboše Kropáčka, z níž si odnesl i nejednu vnitřní jizvu, a též na nelehkou cestu dialogu mezi islámem a západní společností,“ uvádí editor KT Jan Paulas. Kniha v první části mapuje životní osudy Luboše Kropáčka a ve druhé se pak zaměřuje na samotný islám. Obě části odděluje krátká čítanka z arabské a perské literatury.

„O profesoru Kropáčkovi je známo, že patří k našim největším odborníkům na islám, ale málokdo už ví, že je i předním českým afrikanistou,“ zdůrazňuje druhý z autorů knihy – redaktor zahraničního zpravodajství KT Martin T. Zikmund. Kropáček ostatně byl i členem legendární expedice v 60. letech, jež měla za úkol dopravit československou pomoc nemocnici v gabonské Lambaréné, kterou založil Albert Schweitzer.

V knize se čtenář dozvídá i o dalších afrických cestách Luboše Kropáčka. „Například v roce 1967 pobýval v Káhiře a zažil tam tzv. Šestidenní válku, v níž Izrael porazil koalici arabských zemí. Na vlastní kůži pocítil vlnu tehdejší egyptské euforie i následnou depresi po prohrané válce. Dále líčí, jaké falešné iluze tehdy vytvářela tamní média,“ doplňuje Martin T. Zikmund.

Luboš Kropáček zároveň působil dlouhá léta jako přední tlumočník z arabštiny. „Účastnil se proto přijetí mnoha významných zahraničních návštěv a byl coby tlumočník i členem vládních delegací. Zažil tak velmi zblízka různé politické éry – od Husáka až po Havla,“ připomíná Jan Paulas. V knize se autoři nevyhýbají ani nepříjemným otázkám ohledně jeho spolupráce s StB. „Je jedním z mála, kdo o tom dokážou hovořit otevřeně a nahlédnout svou tehdejší situaci bez vytáček či bagatelizování,“ říká editor KT.

Přestože život respondenta by sám o sobě vydal na celou knihu, oba autoři se do ní pustili především kvůli její druhé části – islámu a dialogu s ním. „Člověk se bojí především toho, co nezná. Naše kniha snad trochu napomůže k tomu, aby islám, který je dnes na vzestupu, lidé nedémonizovali. V médiích se totiž setkávají jen s jednou, navíc zkratkovitou tváří tohoto náboženství,“ míní Jan Paulas. O aktuálnosti knihy pro české prostředí svědčí podle něj též nedávná událost, kdy česká škola zakázala dvěma studentkám nosit muslimský šátek.

V rozhovoru se proto věnují každodennímu životu muslimů od narození po smrt, jejich prožívání víry, vnitřní rozdílnosti jednotlivých proudů v islámu, vysvětlují pojmy jako šaría či fatwa, které nejen česká média často vysvětlují velmi nepřesně a někdy zcela chybně. Řeč je o postavení ženy v muslimském světě, o Arabském jaru, o tom, když se Evropanka zamiluje do muslima či jak vzniká takové militantní hnutí. „Překvapilo mě, že také islám má strach – ze západní kultury, z její sekularizace a liberalizace. A právě i to přispívá k mnohým extrémním postojům,“ zmiňuje Martin T. Zikmund.

Oba autoři knižního rozhovoru se pak shodují, že právě křesťanství je dnes jediným schůdným mostem mezi západní kulturou a současným islámem. „Křesťanství rozumí náboženskému zápalu islámu a zároveň už prošlo osvícenstvím a humanismem, takže má pochopení pro západní kulturu. V jejich vzájemném dialogu tak může být prostředníkem mezi těmito dvěma světy, které se jinak zcela míjí,“ přibližuje Martin T. Zikmund. V závěru knihy se proto oba redaktoři ptají na dosavadní průběh tohoto dialogu (jehož se Kropáček aktivně účastní), na zkušenosti evropských zemí s islámem či na chyby, které se dějí. A známý arabista otevírá před čtenářem i svůj vlastní svět víry. „Jakkoli se profesor Kropáček celoživotně věnuje islámu, duchovně doma je v katolické církvi,“ zakončuje Jan Paulas.

TOMÁŠ KUTIL

Zpět na knížku "Po cestách kamenitých".

15%