Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Po cestách kamenitých  »  Po cestách kamenitých - Milan Čejka, Nymburský deník

Po cestách kamenitých - Milan Čejka, Nymburský deník

Knížka přibližuje složitý islámský svět

Libice nad Cidlinou - Nabídku na předvánočních knihkupeckých pultech rošířila v minulých dnech knížka rozhovorů s naším předním arabistou a afrikanistou profesorem Lubošem Kropáčkem. Společně s redaktorem Katolického týdeníku Janem Paulasem ji napsal evangelický farář z Libice nad Cidlinou Martin Zikmund. Publikace nese název Po cestách kamenitých s podtitulem O životě, islámu a křesťanské víře. „Zhruba před rokem mě oslovilo nakladatelství Vyšehrad s nabídkou delšího knižního rozhovoru s profesorem Kropáčkem, rád jsem svolil. O problematiku spojenou s islámem se dlouhodobě a soustavně zajímám. Tuto tématiku považuji za významnou, ostatně cítíme, že neustále cloumá s celou západní Evropou. Každý přece ví, že početné muslimské komunity dnes žijí v Německu, Velké Británii, Nizozemí, Francii a jinde. Letos mě čekal čtvrtletní pobyt v Německu, takže jsem přizval ke spolupráci kolegu Jana Paulase,“ vysvětlil Martin Zikmund.

Autoři nejprve přibližují složitou životní dráhu skvělého znalce kultury a myšlení islámského světa. „Lze například zmínit, že Luboš Kropáček patřil mezi členy legendární studentské Expedice Lambaréné. Tato výprava si v roce 1968 dala za úkol dovézt velkým nákladním vozem zdravotnickou pomoc do nemocnice Alberta Schweitzera ležící v africké zemi Gabun. Náš přední islamolog pracoval díky skvělým jazykovým znalostem i jako tlumočník politických špiček republiky jak za totality, tak i po revoluci v roce 1989,“ doplnil Martin Zikmund. Autoři se rovněž dotkli i profesorovy vynucené spolupráce se Státní bezpečností. V druhé části se rozhovor zejména soustředil na problematické otázky islámu a křesťanství. Kniha kromě jiného přibližuje historii i současnost islámského světa a jeho pronikání na africký kontinent. Dále zajímavě vysvětluje běžný život muslimů včetně práva šaría, ale také nezapomíná na zklamání lidí, kteří spojili své naděje s tzv. arabským jarem. Publikaci doplňuje malý výbor z islámské a perské literatury.(čej)

Zpět na knížku "Po cestách kamenitých".

15%
20%