Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Po cestách kamenitých  »  Po cestách kamenitých - ČRo

Po cestách kamenitých - ČRo

Martin T. Zikmund, Jan Paulas  :  Luboš Kropáček  -   Po cestách kamenitých

Dva zkušení novináři spojili své síly v rozhovoru s orientalistou a afrikanistou

L.Kropáčkem. Tématem jsou životní cesty pražského rodáka, jeho prožitky a názory na kulturu a myšlení islámského a afrického světa Ten ho celoživotně zaujal v r. 1968, po návštěvě studentské expedice v nemocnici A.Schweizera v Lambaréné, jíž se zúčastnil. Jako absolvent anglistiky, arabistiky a afrikanistiky se Kropáček po odchodu z FF UK v r. 1974 živil jako tlumočník z arabštiny a překladatel. Pokračoval v tom i po r.1989, kdy se opět vrátil na pražskou univerzitu a jako profesor tam nadále působil.

Převážná část knihy je věnována kamenitým cestám po islámském světě. Líčí

dramatické události v arabských zemích od Kuvajtu až po Irák, zmiňuje Arabské jaro nebo křesťanskou ekumenickou iniciativu Arabské dny, vzniklou v r.1980. Aby přiblížil čtenáři mentalitu muslimů, probírá Kropáček islám také zevnitř, tj. popisuje jejich běžný život od narození až po smrt, poměry v rodině, postavení ženy, situaci konvertitů nebo pouť do Mekky. Vysvětluje, co je šarí´a, vztahy mezi sunnity a šíity a principy jejich náboženského života. Odpovídá na otázky islámu na Západě, zda s ním jde demokracie dohromady a zda se máme islámu bát. Že má toto monoteistické náboženství mnoho tváří je věc spojená s otázkou národnosti, Jak je to s islámem v Africe (uvádí odstrašující případ Somálska), co znamenala revoluce Chomejního a výbušné sousedství Pákistánu a Indie jsou další palčivé otázky, na něž prof. Kropáček fundovaně odpovídá.

Své zkušenosti získané na cestách problematickými zeměmi a jejich hlubokým studiem zúročil pracovník Husitské teologické fakulty a Ústavu Blízkého východu a Afriky na FF UK  v mnoha knihách a studiích i odborných publikacích, vydaných doma i v zahraničí. Za všechny zmiňme alespoň několikerá vydání Duchovní cesty islámu, Islámský fundamentalismus, Islám a Západ a z překladů odborných textů publikaci Afrika a Afričané.

Kamenité cesty doplňuje také soubor vybraných ukázek z islámské, arabské a perské literatury, zahrnující koránské verše, klasickou poezii i moderní prózu.

Kniha z nakladatelství Vyšehrad, vybavená bohatou fotodokumentací, je  v současné době prací svrchovaně aktuální a potřebnou. Systematicky a zasvěceně kladené otázky dokazují jak úroveň autorů rozhovoru, tak i výběru respondenta. Jeho výklad dnes zvlášť ožehavé tematiky nutí zamyslet se

nad potřebou informovanosti a racionálního přístupu k problémům dneška.

Karla Ladwigová

Zpět na knížku "Po cestách kamenitých".