Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Po cestách kamenitých  »  Po cestách kamenitých - Text na záložce

Po cestách kamenitých - Text na záložce

Orientalista a afrikanista Luboš Kropáček se již desítky let věnuje putování po neschůdných cestách poznávání dějin a kultury islámského světa. Rozhovor, který s ním vedli Jan PaulasMartin T. Zikmund, zkušení novináři, sleduje nejprve životní příběh absolventa arabistiky, anglistiky a afrikanistiky v Praze, který se v roce 1968 účastnil studentské expedice do ­nemocnice Alberta Schweitzera v Lambaréné. Tato mnohaměsíční cesta předznamenala celoživotní zájem Luboše Kropáčka o Afriku. Až do roku 1974 působil jako odborný asistent na FF UK, poté byl donucen odejít a živil se překlady a tlumočením z arabštiny. V tlumočnické práci pokračoval i po roce 1989, tlumočil například pro prezidenta Václava Havla. Po roce 1989 se na pražskou Filozofickou fakultu vrátil a v roce 2001 byl jmenován profesorem. Události osobního života se prolínají s dějinami islámského světa a již v první části knihy se tak dočteme o íránské revoluci v roce 1979 či o kauze Salmana Rushdieho o deset let později. Druhá, tematicky zaměřená část knihy se věnuje otázkám, jimž Luboš Kropáček zasvětil desítky let odborného zájmu. Věnuje se historii i současnosti islámského světa, každodennímu životu muslimů, svátkům i rodinnému životu, problémům vztahů mezi islámem a křesťanstvím. Rozhovor neopomíjí ožehavé otázky jako je islámské právo šarí‘a, islámský fundamentalismus, nenaplněná očekávání spojená s arabským jarem či kritická situace křesťanských menšin na Blízkém východě.

Rozhovory doplňuje malá čítanka vybraných textů, od koránských veršů přes autoritativní výroky islámské tradice a ukázky klasické poezie po moderní prózu a ukázku tzv. fatwy, právního dobrozdání týkajícího se aktuální otázky.

Zpět na knížku "Po cestách kamenitých".

15%
20%