Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Po cestách kamenitých  »  Po cestách kamenitých - Universum

Po cestách kamenitých - Universum

Galerii vynikajících osobností našeho národa, kterou v posledních letech buduje nakladatelství Vyšehrad, obohatil koncem minulého roku rozhovor s naším předním odborníkem na islám, arabistou a afrikanistou profesorem Lubošem Kropáčkem. Pokouší se  přiblížit  českému čtenáři současné dění a myšlenkové a kulturní zázemí muslimského světa, o němž  máme tak nedostatečné znalosti.

Kniha má dvě části. První je věnována životním vzpomínkám profesora Kropáčka (*1939). Jeho osudy mohou být pro nás podnětem, abychom hodnotili svůj vlastní podíl na žalostné historii komunistické minulosti, a naši úctu budí odvaha prof. Kropáčka přiznat sobě i druhým to, v čem dnes vidí své pochybení. Ale především obdivujeme jeho veliké úsilí o realizaci vlastních životních cílů, obrovskou erudici, velice rozsáhlou publikační činnost,  jeho obětavé působení v mnoha oblastech odborného i kulturního života. L. Kropáček se zasloužil nejen o šíření znalosti islámu, ale také o dorozumění mezi islámem a křesťanstvím a vůbec o mezináboženský dialog u nás i na mezinárodní úrovni.

Druhá část se tematicky věnuje samému islámu.  Co je to šarí’a? Jaké je postavení ženy v islámu? Selhal koncept multikulturní společnosti? Máme se islámu bát? Jde demokracie a islám  dohromady?  Jaké jsou metody islámské koránské exegeze? Kropáček odpovídá na tyto a mnohé další otázky. – Dostáváme  také základní informace o islámu a jeho osudech v Evropě, v Africe, v Iránu, v Pákistánu a Indii, v Saúdské Arábii, v Indonésii. V knize se mluví také o terorismu a o pronásledování křesťanů, o vztahu muslimů k Židům.

Kropáček se snaží ukázat, že islám není monolit, ale že v něm existují rozdíly dané odlišností kulturních vlivů. Je o něm  třeba soudit diferencovaně. Odsuzuje jednostranný pohled na islám,  chce spravedlivě  ukázat nejen jeho negativní, ale i  pozitivní hodnoty. Lze nicméně říci, že některé  jevy dnešního islámu by bylo třeba analyzovat a hodnotit hlouběji.

Kniha rozhovorů s Lubošem Kropáčkem je velice cenným a podnětným přínosem k porozumění současnému světu.

Karel Šprunk

Zpět na knížku "Po cestách kamenitých".