Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Pojednání o věcech tibetských  »  Pojednání o věcech tibetských - Text na záložce

Pojednání o věcech tibetských - Text na záložce

Pojednání o věcech tibetských známého českého tibetologa a sinologa Josefa Kolmaše z nejrůznějších stran nasvěcuje svébytný svět oné dosud poněkud záhadné středoasijské, horské země, někdy přezdívané „střecha světa“. Svazek otvírají ­obecnější úvahy věnované tibetským osobním jménům, symbolickým významům čísel a ­osobitému způsobu, jakým Tibeťané měří čas. Další kapitola seznamuje s osobností a dílem Congkhapy (1357–1419), zakla­datele jedné z nejvýznamnějších buddhistických škol Gelug, jehož dílko Základ dobrých vlastností je zde v překladu připojeno. Ze školy Gelug pochází linie dalajlamů, jimž se podrobně věnují další dvě kapitoly. Konkrétně v nich jde o jedinečný jev pře­vtělování a procesu rozpoznávání převtělenců, kandidátů na titul dalajlamy a pančhenlamy. Kapitolu věnovanou tibetskému buddhistickému kánonu a jeho povaze pro hlubší zájemce doplňuje podrobná bibliografie, připojená v závěru knihy. Učebnici rozkoše jakožto součásti tibetského buddhistického kánonu se věnuje následující pojednání, obsahující také kompletní překlad této „tibetské kámasútry“. Tímto směrem zčásti poukazuje i kapitola věnovaná tibetskému umělci a intelektuálovi Gendünu Čhönphelovi (1905–1951), jenž vedle významné historické práce o Tibetu sepsal také ojedinělou Učebnici erotiky. Celý svazek uzavírá stať věnovaná pronikání evropských misionářů do Tibetu a zejména jejich poznávání ­tibetského jazyka, jež leželo v počátcích skutečného zájmu Evropanů o tuto pozoruhodnou kulturu.

Kniha vychází u příležitosti autorova životního jubilea. Doplňuje ji nejnovější bibliografie jeho děl z let 2003–2013, zahrnující více než stovku titulů, a úvodní medailonek.

Zpět na knížku "Pojednání o věcech tibetských".

15%