Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Politik dobré vůle  »  Politik dobré vůle - Text na záložce

Politik dobré vůle - Text na záložce

Msgre Jan Šrámek (1870–1956), v letech 1940–1945 předseda londýnské exilové vlády, patří mezi významné politiky českých a československých dějin. Kniha tří historiků, působících na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, sleduje dlouhý životní příběh jednoho ze zakladatelů křesťansko-sociálního a křesťansko-demokratického politického směru u nás, jeho cestu ke kněžství a posléze k sociální a politické činnosti, jeho podíl na sjednocení moravských a českých křesťanských stran v Československou stranu lidovou v roce 1919 i vlivné postavení, které si Jan Šrámek vydobyl na politické scéně první československé republiky. Jeho okřídlené heslo „Dohodli jsme se, že se dohodneme“ odráží charakter Šrámkova působení, jemuž přes všechny výhrady nelze upřít trvalou a neúnavnou snahu o upevnění a udržení demokracie v mladém státě. Nemenší pozornost je věnována druhé, dramatičtější části Šrámkova života a politické dráhy, jeho emigraci před nacistickou hrozbou a působení v čele exilové vlády. Ani Jan Šrámek po únorovém převratu 1948 neunikl osudu nekomunistických politiků Československa, jeho poválečnou pověst „mandatáře národa“ vystřídal pád: po neúspěšném pokusu o útěk byl až do smrti zadržován v internaci. Závěrečná kapitola o „šrámkovských tradicích“ je zajímavou studií o fungování Československé strany lidové v rámci Národní fronty a pokusech o její obrodu. Kniha je doplněna bohatým obrazovým a dokumentačním materiálem. Fundovaný životopis z pera předních odborníků je splátkou dluhu „politikovi dobré vůle“, nepřehlédnutelné postavě našich moderních dějin.

Zpět na knížku "Politik dobré vůle".

15%
20%