Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Na čem mi záleží  »  Prožít příběh bible na vlastní kůži

Prožít příběh bible na vlastní kůži

Prožít příběh bible na vlastní kůži...

Týdeník Rozhlas | 8.9.2009 | : Kultura | : 18 | : Josef Mlejnek

Knižně vydané rozhlasové rozhovory Petra Vaďurys jedním z patriarchů naší evangelické biblické exegeze (kritického výkladu bible)profesorem Janem Hellerem Na čem mi záleží navazují na podobné dílo,které vyšlo před dvěma lety pod názvem Znamení odkazující k nebi rovněž v nakladatelství Vyšehrad. Mezi časovými údaji o vydání obou knih se nachází ještě jedno datum:15.ledna roku 2008 profesor Heller zemřel,přičemž poslední „ranní slovo“si mohli posluchači Vltavy vyslechnout ještě dva dny před jeho odchodem. Kromě výkladů k úryvkům z textů Staré smlouvy zahrnuje toto poslední dílo i témata obecnější (Je Starý zákon krutý?,O duši),a především text, podle kterého je celá kniha pojmenována a který lze chápat také jako Hellerův odkaz.
Stejně jako v případě Znamení lze i tuto druhou knihu s užitkem číst od konce,neboť v jejím závěrečném oddílu se nachází důležitá kapitola přímo nazvaná Jak číst bibli. Z Hellerova vlastního životopisu se dozvídáme,že pocházel z učitelské rodiny - od útlého mládí měl pak to štěstí,že doma mohl „ležet v knihách“:jeho oblíbeným autorem byl Shakespeare. Na otázku,jak číst biblické příběhy,odpovídá při exegezi příběhu uzdravení Naamana,velitele vojska aramejského krále, z 2. Knihy královské. Říká,že nejde o pouhý záznam starobylých dějů:„Já nečtu tento příběh ani jako zápis historie,ani jako vybájenou legendu, nýbrž vidím v něm něco jako divadelní hru.... Cílem tohoto dramatu je působit na nás,na diváky, a to tak,že budeme vtaženi do děje,abychom se s postavami mohli ztotožnit a jejich příběh prožít na vlastní kůži.“Podle Hellera je třeba číst bibli „jakožto vyznání víry“,které se křesťanovi soustřeďuje v Kristu.„Nesnažím se vykládat text snadno a rychle na Pána Ježíše,“říká,„přesto cítím,jak mi Kristem voní.“Hlubokých a soustředěných výkladů a odpovědí je v knize Na čem mi záleží mnoho - pozoruhodný je například výklad věnovaný matce Páně Marii..
Kardinál Jean Danielou kdysi napsal,že křesťan není bludička ploužící se slzavým údolím,ale stejně jako otec naší víry Abrahám putuje k zemi, kterou mu ukázal Bůh. V závěru svého testamentu Na čem mi záleží Jan Heller říká (chtělo by se napsat dodává):„Bůh přeci může všecko a třeba nás vír Ducha uchvátí vzhůru jako Eliáše - nad bí-du lidského ulpívání,nad strmou výšku katedrál - a my uvidíme to,,k čemu jsme celým svým životem tíhli... Strohá katedrála,strohé křesťanství. Dej nám Bůh neumět víc než Krista ukřižovaného!“

Foto popis| Profesor Jan Heller (1925-2008)
Foto autor| Foto Vojtěch Vlk

O autorovi| Josef Mlejnek, básník a překladatel