Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Překonat strach  »  Recenze Katolický týdeník

Recenze Katolický týdeník

Člověk dokáže víc, než si myslí

Jedenácté přikázání: Neboj se.  To je název první kapitoly knihy amerického rabína Harolda S. Kushnera Překonat strach, kterou nedávno vydalo nakladatelství Vyšehrad. Jde o autorovu dvanáctou knihu v pořadí a je fílozofickou úvahou nad hlavními aspekty života, které tak či onak obecně vzbuzují strach.

Kniha s podtitulem Jak se radovat ze života ve světě plném hrozeb hledá odpovědi na otázky, čeho se vlastně bojíme, proč, a co se s tím dá dělat. Autor své názory předkládá zcela jednoduše a otevřeně, ale nevnucuje je. Snaží se bojovat proti strachu rozumnými argumenty, logickou úvahou a tam, kde již logika nestačí, především vírou v Boha a v život sám.
Podle Kushnera je dnešní člověk nejistý, zda je náš svět skutečně bezpečným místem. Bojíme se terorismu, který již není jen vzdáleným pojmem, nýbrž téméř bezprostředně ohrožuje každého z nás. Je terorismus Boží vůlí? - ptá se Kushner.
Stejně hledá odpověď na otázku, zda by Bůh dopustil, aby člověk zničil sám sebe například v jaderné válce. A odpovídá si na obojí podobně: zlo není Boží vůlí, pochází z vůle lidí. My sami svým chováním ovlivňujeme chod světa a nemůžeme očekávat, že nás Bůh ochrání před námi samými. Ale je na nás, na každém jednotlivci, abychom žili správně a beze strachu směřovaíi k budoucnosti.

Některé věci však ovlivnit nemůžeme. Jsou přírodní katastrofy, které v okamžiku dokážou zničit výsledek mnohaletého lidského snažení, dílem Božím? Ne, říká Kushner. Bůh stvořil přírodu a fyzikální zákony. A příroda sama, nemyslící, bezcitná a slepá, je příčinou hurikánů či záplav. Ti, kdo přežijí, však mohou zaslechnout Boží hlas a právé on jim dá sílu, aby vše překonali a začali znovu.
Existuje však řada dalších hrozeb. Bojíme se změny, bojime se ztráty zaměstnání, osamění, stárnutí... Na každém kroku nás provází strach. Ačkoliv to není přímo jedenácté přikázání, Bůh v Bibli mnohokrát nabádá lidi, aby se nebáli. To je hlavní myšlenkou knihy tohoto židovského autora. Nebojte se - říká Kushner svým čtenářům.
Vyznění každé jednotlivé kapitoly i celé knihy je tak veskrze pozitivní. Kniha skutečné dává návod, jak se vyrovnat s každodenním strachem. Jak píše Kushner, krizové životní situace většinou nejsou tak strašné, jak se zdají. Člověk dokáže mnohem víc, než si sám myslí. A vždy je lepší něco začít a neuspět, než ze strachu nezačít vůbec. Sílu překonat svůj strach najdeme sami v sobě, ve své duši, ale především v Bohu. Knihu lze proto doporučit všem, kdo se cítí ohroženi v dnešním nejistém světě. S některými autorovými názory lze nesouhlasit, lze s nimi polemizovat, ale zcela jistě jsou dobrým podnětem k zamyšlení a snad i cestou k odbourání alespoň některých z našich strachů.

JITKA KAZMÍŘOVÁ

Zpět na knížku "Překonat strach".

15%