Rok 1968 v Československu - Naše rodina

Srpnové dny objektivem

Předchozí zpráva

2 / 2

Naše rodina | 18.8.2008 | rubrika: Kultura | strana: 19 | autor: Lubor Falteisek
CD

Fotograf Josef Koudelka, jehož jméno je dnes už světovým pojmem, byl v roce 1968 stár třicet let a neznal ho skoro nikdo. V klíčových dnech však pořídil ojedinělou sérii fotografií a navzdory všem kontrolám se mu ji posléze podařilo tajně vyvézt do Ameriky, kde pak byly při prvním výročí invaze zveřejněny v mnoha významných časopisech. Ovšem bez udání autorova jména, aby neměl autor a jeho příbuzní doma potíže.
Koudelka byl za snímky dokonce oceněn zlatou medailí - ale stále jako „anonymní český fotograf". Rok poté sám emigroval do USA, kde se v těžké konkurenci dokázal prosadit. K autorství snímků ze srpna 68 se přiznal až šestnáct let poté.
Když po téměř čtyřiceti letech probíral Koudelka svůj archiv, vybral 249 podle jeho úsudku nejzajímavějších snímků, z nichž většina vznikla v centru Prahy v prvním týdnu po invazi a nebyla ještě nikdy zveřejněna. Jeho knihu nazvanou jednoduše Invaze 68 (vydal Torsť) doplňuje textová část, která obsahuje jak krátkou studii o tom, proč přijely v srpnu tanky do Prahy, tak i malý výběr z dokumentů, prohlášení či úryvků z rozhlasových vysílání. Zajímavé čtení a ještě lepší pokoukání! Zcela zvláštní publikace Františka Emmerta Rok 1968 v Československu (vydal Vyšehrad) sice budí dojem silné knihy, ale ve skutečnosti má jenom 64 stran. V kazetě se ovšem ukrývá nejen vlastní text, ale i CD se třinácti nahrávkami autentického živého vysílání Československého rozhlasu ze srpnových dnů 1968 a dvě obálky s dobovými dokumenty, stránkami novin, plakáty... Publikace přináší fakta o událostech tragického srpna, medailonky jeho hlavních aktérů a především spoustu fotografií, které nám ony události věrně zachycují. Spíš než pro pamětníky je tak vhodná pro studenty a vůbec mladší generaci, která Pražské jaro zná jenom z doslechu.

Zpět na knížku "Rok 1968 v Československu".

15%
20%