Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Rubáš pro arcibiskupa - Psáno pro www.literarium.cz

Rubáš pro arcibiskupa - Psáno pro www.literarium.cz

Sestra Fidelma pátrá v Římě

Sestra Fidelma pátrá v ŘíměZpočátku to vypadá jako „běžná“ loupežná vražda. Ale stejně jako v mnoha dalších historických detektivkách britského autora Petera Tremayna o sestře Fidelmě se ukáže, že všechno je jinak.

Čeští ctitelé irské řeholnice a advokátky soudního dvora – a že jich jsou desetitisíce – se mohou radovat: díky Rubáši pro arcibiskupa se konečně dovídají, co Fidelma prožila v roce 664 v Římě a na co se v dalších románech, jež u nás nakladatelství Vyšehrad vydalo již dříve, naráží. Mimochodem, nenaleťte anoncím některých internetových knihkupectví, že v tomto příběhu Fidelma vyšetřuje vraždu a posléze vraždy bez svého společníka a pozdějšího manžela, saského bratra Eadulfa. Samozřejmě jsou ve věčném městě spolu, postupně se tu rodí jejich vztah a dokonce je vysoký církevní hodnostář biskup Gelasius pověří, aby pátrání vedli společně – on Sas, ona Irka.

Zavražděným mužem je totiž Sas Wighard, designovaný arcibiskup v Canterbury, a jeho údajným vrahem a zlodějem pokladu jistý irský mnich. A římští církevní činitelé včetně papeže se obávají, že tahle smrt by mohla vyvolat válku mezi Irskem a saskými královstvími, válku, do níž by tak či onak mohl být zavlečen i Řím. Důvody obav jsou složité a souvisejí mimo jiné s rozdíly mezi pravidly irské církve a římskými regulemi, které přijali Sasové.

Autor příběhů sestry Fidelmy (vycházejí v pětadvaceti světových jazycích), vlastním jménem Peter Berresford Ellis, je renomovaným historikem, v češtině jsou k dispozici mimo jiné jeho pozoruhodné knihy o Keltech nebo o Hamletovi. A právě jeho znalosti činí z románů se sestrou Fidelmou, které píše pod pseudonymem, víc než výborné historické detektivky. Jsou skvělou studií dobových mravů či církevních dějin i s jejich rozpory a plné především pro ženy neuvěřitelně zajímavých pasáží o postavení Irek v dobách, které považujeme za temný středověk. Však také je biskup Gelasius příslušně šokován, když se s Fidelmou poprvé setká, vidí suverenitu té mladé řeholnice (v Rubáši pro arcibiskupa jí je osmadvacet let) a konfrontuje její údaje o irských ženách s tím, jak jsou na tom Římanky.

K tomu, že Fidelma má asi pravdu, když konstatuje „Pak je to podivná společnost, která odmítá využít talentu poloviny svého obyvatelstva“, dospěje Gelasius až v závěru knihy, poté, co Fidelma s Eadulfem celý soubor záhad úspěšně vyřeší.

Alena Slezáková MFDnes

Peter Tremayne

Rubáš pro arcibiskupa