Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Rudolf Beran a jeho doba  »  Rudolf Beran - Text na záložce

Rudolf Beran - Text na záložce

Rudolf Beran (1887–1954), prvorepublikový předseda agrární strany a předseda několikaměsíční pomnichovské česko-slovenské vlády, patří mezi nejtragičtější postavy našich moderních dějin. Rozsáhlá biografie historika Jaroslava Rokoského přitom nabízí víc než jen životopis politika – Beranův život je zároveň příběhem vzestupu a pádu politické strany, s níž doslova spojil svůj osud. Autor sleduje počátky agrárního politického hnutí v době před 1. světovou válkou, popisuje pozoruhodně efektivní strukturu této strany, která následně v období první čs. republiky získala rozhodující vliv v novém státě. S ní se na vrchol své politické dráhy propracoval i Rudolf Beran, prototyp stranického politika. Ani v první, celkově poklidnější části knihy nechybějí dramatické momenty, jmenujme jen okolnosti prezidentské volby E. Beneše v roce 1935 a účasti agrární politické elity v této napínavé mocenské hře. V pomnichovském období nabrala životní trajektorie R. Berana strmý obrat. V dramatické zkratce to vystihuje motto knihy: dvakrát, za velmi podobných okolností, jen v jiném vládnoucím režimu, hrozil Rudolfu Beranovi trest smrti. V roce 1942 ho nakonec nacistický režim odsoudil „jen“ k 10 letům vězení, o pět let později soud osvobozené republiky již k letům dvaceti. J. Rokoský detailně sleduje proces s Beranem a dalšími „zrádci“, jeho pozadí, hlavní protagonisty i ohlasy v dobovém tisku, a vtahuje čtenáře do dramatu, které bylo přímou předzvěstí poúnorových politických procesů. Kniha přibližuje skrze osud hlavního protagonisty krizové okamžiky našich moderních dějin a otevírá mnohé „třinácté komnaty“, na něž bychom při pohledu zpět často rádi zapomínali.

Zpět na knížku "Rudolf Beran a jeho doba".

15%
20%