Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Scipionův sen - Text na záložce

Scipionův sen - Text na záložce

Kdyby se mělo odpovědět na otázku, jaký vlastně je současný britský spisovatel Iain Pears v románu Scipionův sen, na nějž se nějakou dobu s napětím čekalo, stačí říct: Je hluboce vážný a přitom zábavný, přemýšlivý a skvělý vypravěč, vytříbený stylista, autor, který dokáže napsat rozsáhlé dílo, kde žádná věta není zbytečná, dílo, v němž zúročil svůj talent i hluboké vzdělání. Iain Pears zasadil Scipionův sen do Provence ve třech klíčových obdobích západní civilizace – do pátého století, kdy se rozpadá říše římská, do století čtrnáctého, za moru zvaného Černá smrt, a do století dvacátého za druhé světové války. Vždy to byla období, která otřásla civilizací v samých základech a postavila na hlavu hodnoty lidské existence i společenská pravidla a rozkotala veškerý řád. Každé období má svoji postavu – v pátém století je to galský aristokrat Manlius Hippomanes, posedlý záchranou římské civilizace, pro niž je ochoten obětovat cokoli a kohokoli. Přesto se mu to nepodaří, neboť „civilizace je pouze jiné jméno pro přátelství“, a Hippomanes právě přátelství zradil. Ve čtrnáctém století je to Olivier de Noyen, básník a snílek, který zrazuje, aby zabránil nespravedlnosti, a ve dvacátém pak intelektuál Julien Barneuve, který se před hroznou skutečností načas „uchýlil do rajské země své fantazie“, ale nakonec je stejně vtažen do soukolí událostí v okupované Francii. Příběhy všech tří mužů i jejich osudových žen se prolínají, myšlenkově pospojovány klasickým textem, podle něhož je román pojmenován. Román o lidském údělu v neklidné době je vpravdě nadčasový a dokáže se dotknout zasutých míst v lidské mysli a přiměje každého nahlédnout do vlastního srdce.

15%
20%