Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Hovory nejen o hudbě  »  Slovácké noviny - M. Potyka

Slovácké noviny - M. Potyka

Přemysl Rut a Jiří Pavlica „Nejen o hudbě“

Slovácké noviny - regionální týdeník | 23.3.2011 | rubrika: Slovácko | strana: 8 | autor: MIROSLAV POTYKA

Přemysl Rut je víc literát, Jiří Pavlica víc muzikant, od toho se odvíjí charakter knížky vzniklé povětšinou písemnou komunikací

Slovácko - Koncem roku 2010 vydalo nakladatelství Vyšehrad knihu „Hovory nejen o hudbě“, kterou společně vytvořili Přemysl Rut a Jiří Pavlica. Oba autory není třeba v Uherském Hradišti podrobně představovat. Přemysl Rut, ročník 1954 (divadelní režisér, dramatik, teoretik, spisovatel, kabaretiér a muzikant), působil ve Slováckém divadle v letech 1980-84 jako režisér, nesmírně populární byly jeho kabarety na Malé scéně, Jiří Pavlica, ročník 1953 (muzikant, hudební skladatel, dlouholetý primáš Hradišťanu). Rut je víc literát, Pavlica víc muzikant, od toho se odvíjí charakter knížky. Rut se víc ptá a literárně zpracovává Pavlicovy vzpomínky, myšlenky a úvahy, Pavlica svým vyprávěním a odpověďmi zasahuje široký okruh svých životních zkušeností, pocitů a úvah. Jak oba autoři v úvodu přiznávají, vedli rozhovory povětšinou písemně, což je při jejich pracovní vytíženosti pochopitelné. Tento způsob písemného rozhovoru umožňuje „vážit slova“ a nespokojit se s první, přibližnou formulací. Na druhé straně bylo nutno do písemného projevu „transplantovat“ ústně pronesené repliky, a to tak, aby -jak uvádí Rut - „celek držel pohromadě a připomínal spíš knihu než přepis nahrávky“.
A oba autoři si mají o čem povídat. Úvod se týká období od roku 1972, kdy Pavlica začal hrát v Hradišťanu nejprve jako kontráš, pak jako primáš (1975) ještě za života Jaroslava Staňka, který už tehdy oficiálně „nesměl“. Plnohodnotně pak začal primášovat po Staňkově smrti v roce 1978. Dále je to období studií, hraní s Hradišťanem i Javory, spolupráce s představiteli jiných hudebních žánrů (Vladimír Merta, Lohonka Žalman, Ulrychovci, Petr Skoumal, Jaromír Nohavica, Wabi Daněk, Dagmar Voňková, Jiří Stivín, Emil Viklický, Vlasta Redl a další, včetně komorních souborů). Další kapitola je například věnovaná zajímavostem kolem přelomového hudebního projektu „Byla vojna u Slavkova“, následuje vzpomínání na Pavlicovu scénickou hudbu (nejen pro Slovácké divadlo) a zamyšlení o komponování vůbec. Pochopitelně se dovíme o rozsáhlé spolupráci se zahraničními muzikanty různých žánrů, o zájezdech a festivalech, o spolupráci s televizí, ale také o rodinném zázemí. To vše je protkáno úvahami o muzice, lidové tradici a jejích proměnách i o obecnějších problémech. Myslím si, že i ti, co celé sledované období v Uherském Hradišti prožili, se dovědí mnoho nových skutečností nebo si osvěží paměť. Ostatně - přesvědčte se o tom sami! Knížka je to půvabná, navíc doplněná bohatou fotodokumentací, diskografií a bibliografií.

Foto popis| OBÁLKA. Kniha vznikla na základě písemné komunikace mezi oběma autory, Rut víc psal, Pavlica víc mluvil.
Foto popis| ŠULÁKOVÁ A PAVLICA. Folklorní ikony se několikrát potkaly na jednom jevišti .
Foto popis| PŘEMYSL RUT. Muž mnoha profesí spoluvytvořil Hovory nejen o hudbě.