Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Svatý Prokop  »  Svatý Prokop / Z počátků českého státu a církve - Text na záložce

Svatý Prokop / Z počátků českého státu a církve - Text na záložce

Svatý Prokop, jeden z českých zemských patronů, je nepominutelnou postavou nejstarších českých dějin. Již od doby baroka se osobnost prvního opata Sázavského kláštera stávala předmětem zájmu mnoha historiků, od prací převážně hagiografické povahy až k dílům ovlivněným zjištěními archeologie, dějin umění a církevních dějin. Nové zpracování života sázavského opata z pera předního odborníka na nejstarší dějiny české církve a státu Petra Sommera zasazuje Prokopův život do širokého kontextu dějin českých zemí, české společnosti a církve v raném středověku. Čerpá přitom z množství nových poznatků historie a archeologie, nových způsobů interpretace pramenů literárních i ikonografických. S bravurou se pohybuje na rozhraní několika disciplin, a právě tento interdisciplinární přístup mu umožňuje proniknout přes sporé a fragmentární prameny až „na dřeň“ popisovaných skutečností.

V úvodní části podává autor plastický obraz života české společnosti a církve v době Prokopově, se zaměřením na organizaci společnosti, každodenní život kleriků a dějiny a vývoj klášterů v českých zemích. V následujících biografických kapitolách zachycuje život Prokopa jako mnicha, poustevníka a opata i zrození Prokopa – světce a zemského patrona. Velké pozornosti se dostává Sázavskému klášteru, jeho počátkům a stavebnímu vývoji, stejně jako životu v Sázavě v době Prokopově. Knihu doprovází množství ilustrací, často dosud nepublikovaných, a slovníček vybraných odborných termínů.

Práce P. Sommera je více než „jen“ biografií jedné z významných postav naší minulosti, nabízí hutné a čtenářsky přitažlivé zpracování jedné z důležitých kapitol našich nejranějších dějin.

Zpět na knížku "Svatý Prokop".

15%