Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Světec  »  Světec - Severské detektivky

Světec - Severské detektivky

Recenze: Carin Gerhardsen - Světec

Recenze

Stockholmská autorka Carin Gerhardsen si podmaňuje čtenáře nejen v rodném Švédsku. Své fanoušky nachází i u nás v České republice. A není se čemu divit. Promyšlené zápletky, způsob vedení příběhů, vykreslení postav – Carin Gerhardsen je rozhodně dalším z kvalitních severských krimi autorů. Světec je v pořadí již čtvrtým dílem ze série případů Hammarbyjské policie. Tentokrát se tým detektivů potýká s vraždou muže, který je zdánlivě tak dobrý a ušlechtilý, že neexistuje důvod k jeho vraždě. Ale je to opravdu tak, jak se navenek jeví?

Kriminalistický tým pod vedením Connyho Sjöberga tráví čas po svém. Je totiž čas dovolených. Poklidný běh srpnových dní ale naruší příkaz vyrazit do akce, protože se v Herrängském lese našla mrtvola s prostřeleným zátylkem a čtyřmi pokerovými kartami v kapse. A tak se rozbíhá vyšetřování vraždy Svena-Gunnara Erlandssona - hledá se motiv, možní pachatelé, stopy, otisky... Každé vodítko ale míří do slepé uličky.

Jenže Hammarbyjská policie se tak lehce nevzdává. Během vyšetřování se zaměřuje na všechny osoby, které měly s Erlandssonem co do činění a postupně si sestavuje nejen seznam možných pachatelů, ale také si utváří obrázek o zavražděném. Tím vším se ale případ ještě víc zamotává a nutí tak nejen kriminalisty, ale i čtenáře přemýšlet, kdo z nich měl "nejlepší" důvod k vraždě a kam až sahají vrahovy pohnutky.

Světec je detektivkou pro všechny příznivce analytického vyšetřování, které jde opravdu do hloubky. Počáteční zmatek ve všech postavách z řad Hammarbyjské policie vynahrazuje ucelený pohled na případ. Každý má totiž k případu jiný přístup, jinak uvažuje a jinak postupuje. Postrádá jakékoliv vedlejší a někdy únavné popisy okolí, pokud to není nutné, což příběhu také pomáhá. Můžete se tak plně soustředit na řešení vraždy a nejste rozptylováni počtem stromů v okolí, nebo krajkovým ubrusem na stole.

Kromě toho je kniha také sondou do lidských duší. Nic nevzniká bez příčiny – ani trestné činy, ani tíživá rozhodnutí. Autorka dokázala vytvořit postavy, které na stránkách dokonale ožívají, a umožňuje tak čtenářům poodkrýt jejich charakter a způsob uvažování. Příběh nemá moc hluchých míst, naopak v některých pasážích utíká tak rychle, že než se stihnete zamyslet, už Vás zaujme další vodítko. Člověk má pak trochu pocit, jako by to "viděl z rychlíku".

Kromě hlavní dějové linky, která tímto dílem začíná a také končí, se vrací k případu, který je postupně řešen napříč sérií. Také tím si autorka dokáže udržet pozornost a zvědavost svých čtenářů.

Příběh Světce dokáže vyvolat velmi silné emoce, a to jak kladné tak i velmi záporné. A rozhodně to není kniha, na kterou hned tak zapomenete. Vzhledem k tématům, která autorka poodkrývá i samotnému rozuzlení příběhu, to ani není možné. Čtvrtý díl Hammarbyjské série jednoduše slibuje mrazivé čtení plné silných momentů, které Vás nenechají chladnými.

Hodnocení: 80%

Tereza Bártová

fototerarium.blogspot.cz