Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Tanečnice Manon a další texty  »  Tanečnice Manon a jiné drobné texty - Katolický týdeník

Tanečnice Manon a jiné drobné texty - Katolický týdeník

Kniha, kterou byste neměli přehlédnout

VYBÍRÁ JAROSLAV MED

Nakladatelství Vyšehrad má velkou zásluhu na stálém zpřítomňování velkého francouzského spisovatele Antoina de Saint-Exupéryho v našem literárním povědomí. Právě toto nakladatelství už o něm vydalo nejednu publikaci a již v několika vydáních připomnělo jeho základní myslitelské dílo, jeho román-meditaci Citadelu. Nyní se nakladatelství Vyšehrad vrací k dílu tohoto spisovatele opravdu zcela výjimečným a nadmíru záslužným způsobem, když vydalo čtveřici půvabně typograficky vypravených knih (jsou přítomny jako celek díky prezentaci v pouzdře), obsahujících dosud nevydané práce Saint-Exupéryho z let 1925 až 1943.

Publikace zahrnuje autorovy prvotiny (Tanečnice Manon), jeho úvahy a příležitostné texty, vzpomínky na dětství a létání, fragmenty k románům Kurýr na jih a Noční let a také dopisy (Louise de Vilmorin, Yvonně de Lestrange a Natalii Paley). Celý tento pozoruhodný celek je převzat z nakladatelství Gallimard, včetně editorů A. Cerisiera a D. Lacroixové, kteří osvětlují vznik textů a jejich místo v celku Saint-Exupéryho života a díla. A nelze při této příležitosti opominout ani vynikající překlad Věry Dvořákové.

Představovat našim čtenářům dílo Saint-Exupéryho mi trochu připomíná příslovečné nošení dříví do lesa. Domnívám se totiž, že bezmála každý čtenář ví, že jde o výjimečného spisovatele-letce, který proměnil své exkluzivní povolání v mýtus hledání cesty za plností lidského bytí. Jeho Malý princ dokázal v geniální zkratce sdělit lidem, že je nutné vidět především srdcem, nechce-li člověk skončit v poušti lidské osamělosti. Svým stálým hledáním cest k druhému se stal Antoine de Saint-Exupéry modelovým příkladem spisovatele-humanisty, jehož život-oběť pro vlast a lidskost se stal symbolem tvůrčí aktivity, přesahující svým imperativem lásky a přátelství oblast umění. Zejména v meditacích Citadely se Saint-Exupéry často dovolává Boha jako základního arbitra všeho konání, a tak lze celé jeho dílo charakterizovat jako cestu za Absolutnem, v němž by nalezl odpovědi na všechny otázky a problémy, jimiž ho život tak štědře obdaroval. I když to nikdy explicitně nedeklaroval, je Saint-Exupéry jakýmsi křesťanským personalistou, jenž svou „zemi lidí" dokázal vidět i z výšky letu jen a jen srdcem, které tragicky dotlouklo kdesi nad Středozemním mořem. I z fragmentů jeho díla a z korespondence, jež nám zprostředkovává tento výjimečný soubor, tak můžeme vnímat velikost této osobnosti a být hluboce vděčni nakladatelství Vyšehrad, které nám zprostředkovalo toto nevšední setkání.

Katolický týdeník, 13.4.2009

Zpět na knížku "Tanečnice Manon a další texty".

15%