Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Teologický slovník  »  Teologický slovník - recenze - Universum

Teologický slovník - recenze - Universum

Je-li nějaká teologická publikace vhodný vánoční dárek, pak je to tento slovník. Vyšel ve statisících exemplářů a v mnoha světových jazycích, v češtině vychází nyní v "plné" verzi poprvé a nepochybně si získá řadu čtenářů. Rahnerův styl psaní není snadný. Avšak jeho přístup, vycházející z porozumění pro rozpoložení a existenciální hledání členáře, tuto obtíž bohatě vynahrazuje. Slovníková hesla nejsou jakýmisi akademickými definicemi, ale vtahují čtenáře do pokoncilního teologického myšlení, nutí čtenáře přemýšlet, tázat se. „Neznamená to nějaké zpochybňování víry, pouze metodologické východisko,“ upřesňují editoři v předmluvě a citují dále samotného Rahnera: „Všední den není možné zvládnout útěkem, ale jen odoláváním a proměňováním. Bůh musí být hledán a nalézán ve světě…“ Tento autorův přístup se odráží i ve výběru téměř sedmi set hesel, mezi nimiž jsou i pojmy jako život, smrt, utrpení, láska k bližnímu, nemoc, hermeneutika.

Na druhé straně jsou ve slovníku pochopitelně obsažena klasická hesla, popsaná mnohem šířeji, než jak jsme zvyklí je běžně používat. Poučné je uchopení notoricky známých pojmů jako církev či neomylnost, pluralismus, vtělení, ospravedlnění aj. Přitom jsou hesla stručná a obsažná a jen znalý teolog vidí za úsporným textem zápas o jednoduché a přitom dostatečně výstižné vyjádření (i tak svým rozsahem některá z nich připomínají spíš encyklopedii).

Text je mnohdy náročný i vinou jinak cenných odkazů na další hesla či prameny. Někdy (např. u pojmu církev slyšící) čtenáře napadne, zda editoři nemohli více zasáhnout do textu. Přes to všechno jde o dílo mnohem přístupnější než Rahnerovy Základy víry. Přitom i z tohoto původním názvem Malého teologického slovníku čiší jeho inspirující povzbuzení k následování Ježíše Nazaretského.

Josef Beránek

Zpět na knížku "Teologický slovník".

15%