Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Ticho a hluboký klid  »  Ticho a hluboký klid_Universum 2_2016

Ticho a hluboký klid_Universum 2_2016

Ticho a hluboký klid

Křesťanská meditace na každý den

John Main

Vyšehrad, KNA 2016

Šest let po anglickém vydání se dostala na pulty českých knihkupectví sbírka textů z knih Johna Maina (1926–1982), zakladatele Světového společenství pro křesťanskou meditaci. Tento irský benediktin a vyhledávaný duchovní učitel vedl od poloviny 70. let meditační kurzy ve svém klášteře Ealing Abbey v Londýně. Vycházel přitom ze spirituality pouštních otců, především však z vlastní spirituální zkušenosti a dlouhodobé praxe kontemplativní modlitby. Ve sbírce Mainových myšlenek, kterou sestavil Paul T. Harris, najde čtenář na každý den v roce přiléhavý úryvek. Ty však musí užívat po lžičkách jako vitaminy duše, nebo převalovat na jazyku jako dobré víno. Každodenní rozjímavá četba těchto krátkých textů jej postupně provede velmi prostou cestou meditace, založenou na „mantrickém“ opakování prastaré křesťanské modlitby „Maranatha“, přivolávající druhý Kristův příchod. Díky zdařilému překladu Barbory Hrobařové si i český čtenář přijde na své, navzdory tomu, že jinak jsou knihy Johna Maina u nás nedostupné. Dosud vyšel jen jeho Okamžik Krista (Cesta, 1997). Vážným zájemcům o tuto techniku meditace lze doporučit ještě knihy Mainova žáka Laurence Freemana Křesťanská meditace (Vyšehrad, 2010) a Vnitřní světlo (Vyšehrad, 2013).

Mainovy texty nenechají nikoho na pochybách, že autorova erudice na poli rozjímání je krytá jeho vlastním duchovním životem. Tento zkušený duchovní průvodce vyzývá čtenáře, aby se sám na tuto cestu odhodlaně vydal a aby na ni vytrval. Právě věrnost každodenní vnitřní modlitbě vede křesťana do středu sebe samého a prohlubuje jeho vztah k Tomu, kdo dává našemu životu smysl a naplnění. Byť jde o velmi prostou cestu, stane se brzy strmou a náročnou, neboť vyžaduje disciplínu a věrnost. I proto se člověk na tuto cestu musí vydávat stále znovu a učit se při tom zapomínat na sebe, na svou do-sebe-zahleděnost. Nechat své ego odumírat a poodstoupit od svého přebujelého sobectví není lehké. Je to proces očistný a bolestný, neboť poutník na této cestě zdánlivě nic nenačerpá, zato musí mnohé odložit. Odměnou je mu to, že se konečně stane tím, k čemu je bytostně povolán.

Jan Regner

Zpět na knížku "Ticho a hluboký klid".

15%