Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  U Božího Mlýna  »  U Božího Mlýna - Jan Paulas_Katolický týdeník_Perspektivy_3. 12. 2018

U Božího Mlýna - Jan Paulas_Katolický týdeník_Perspektivy_3. 12. 2018

Heryánovo výborné víno od Božího Mlýna

Jan Paulas

V pražské vinárně U Božího Mlýna vznikl stejnojmenný knižní rozhovor, který ale není žádným hospodským tlacháním. Je pozoruhodnou sondou do duše jedné výrazné kněžské osobnosti, která už dávno překročila úzký svět kostelních lavic.

Tou je salesián a biblista P. Ladislav Heryán, jehož životní příběh je plný paradoxů: vyrostl v dělnické rodině – a vystudoval několik vysokých škol; zakazovali mu doma chodit do náboženství, aby nakonec absolvoval prestižní biblickou školu v Římě; chtěl být misionářem na Madagaskaru, a skončil v ateistických Čechách; naučil se mnoha cizím jazykům, ale nejvíc si rozumí s lidmi na okraji společnosti; je plachý introvert, ale přitom s kytarou a Biblí v ruce obráží rockové festivaly; je doma mezi řeholníky od Dona Boska i mezi kamarády z undergroundu. A tak by se dalo pokračovat…

Nový knižní rozhovor „Ládise“ a Josefa Beránka U Božího Mlýna tak zapadá do Beránkovy předchozí řady rozhovorů s kněžími, kteří jsou osobití, autentičtí, nešustí vyčtenými náboženskými poučkami, ale čerpají ze svého bohatého života – a ze svého sklípku vynášejí víno zralé a dobré, i když někdy na prvním okoštování – nerudovsky řečeno – trochu provokativní zdá se: Petr Kolář, Václav Vacek, Jan Rybář. A i Heryánovo víno, dáte-li mu čas, rozkvete do osobité krásy.

Nejdřív jste pohlceni jeho příběhem, který začíná v jedné vesnici na Ostravsku. Čtenáři nového Cyrilometodějského kalendáře už budou znát některé postavy, které mladého Láďu nasměrovaly k víře a k salesiánům. Zde jsou ovšem zasazeny do širšího kontextu a můžete je spatřit i v bohatém fotografickém doprovodu. Silné jsou zejména pasáže, když se mladý tajný salesián rozhodne utéct z komunistického Československa a nemůže se rozloučit s rodiči. Jednoho z nich už pak nikdy neuvidí. Cítíme přitom hmatatelně jizvu, která zůstane v srdci. Ale stejně silné jsou i pasáže, kdy tento kněz zápasí o své povolání a je si vědom, že při tom zraňuje druhé. Právě Heryánova otevřenost, mezi kněžími tak nezvyklá, překračuje uměle pěstované bariéry kněžského stavu a činí jeho výpověď velmi autentickou a široce srozumitelnou.

Ve druhé části knihy pak nacházíme Heryánovy duchovní i občanské reflexe. Patří totiž k výrazným osobnostem českého veřejného života, které se nebojí nahlas vyjádřit své názory a postoje – k migraci, k čínské a ruské politice, k poměrům v české společnosti. Ale nejhlouběji do Heryánova nitra přece jen saháme v pasážích, kde hovoří o Bohu, církvi a víře. Zde vidíme, že důkladné biblické studium může člověku mnohé věci zpochybnit, hlavně naše zažité představy, ale také otevřít skryté prameny, které tryskají z mnohem větší hloubky. Bůh je totiž vždycky jiný než naše představy o něm. Heryán spíše hledá Boží projevy v tomto světě a snaží se naskočit na stejnou vlnu, což je mnohem dobrodružnější a inspirativnější než broušení těch správných teologických definic. Proto s ním někteří teologové nemusí souhlasit (třeba s tím, co říká o Boží vůli), ale kdo vnímá celý kontext, dobře chápe, jak to Heryán myslí. Víra v Boha je živý vztah, který nevylučuje otevřenost, pochyby a hlubší hledání, naopak.

Ladislav Heryán – Josef Beránek: U Božího Mlýna (Vyšehrad 2018)

Zpět na knížku "U Božího Mlýna".

Podzim / zima 2018