Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  U kolébky Evropy  »  U kolébky Evropy / Odkaz antického Říma - Dějiny a současnost

U kolébky Evropy / Odkaz antického Říma - Dějiny a současnost

Jana Keprtová

Pedagogická fakulta UK v Praze

Za jednu z nejzajímavějších publikací roku 2007 (vročení 2006) považuji knihu Wernera Dahlheima U kolébky Evropy. Odkaz antického Říma (přeložil Jiří Pondělíček, Vyšehrad, Praha 2006, 224 s.). Autor zpřístupňuje širšímu publiku poznání základů fungování antického světa založeného na městech a odpovídá na otázku, proč měla antika životaschopnost zhruba stejně dlouhou jako středověk a novověk dohromady, jak mnoho ovlivnila další vývoj Evropy, a to i v dobách, kdy se tomu Evropané bránili, a last but not least proč je pro nás stále aktuální, i přesto, že od dob industriální revoluce pro nás již není tím, co pro Evropu bývala. Také nám vysvětlí, jak důležité bylo a je i dnes občanství, které na rozdíl od raného křesťanství nehledělo na bohatství či chudobu. Antiku líčí Dahlheim jako jednotu, v jejímž pozdním období žilo křesťanství vedle pohanství. Na první pohled to vypadá samozřejmě, ale v mnohých publikacích tomu tak není. Ne každý dokáže podat plastický obraz pohanství a křesťanství žijících vedle sebe. Obzvláště při líčení období, kdy víra a církev získaly navrch, bývá v přehledových pracích často pohanství málo zmiňováno, jako by přestalo existovat.

Dahlheim se ve svých publikacích vždy dívá na antiku z pohledu dalšího vývoje Evropy ve středověku a novověku. Další samozřejmostí je pro autora "protažení" dějin oblastí, jež kdykoli v průběhu antiky zasáhl římský vládce, až do vítězného tažení islámu po Středomoří. Svět kolem mare nostrum je světem, který nás zajímá — snad v každé učebnici se čtenář doví, co se stalo s Itálií po sesazení Romula Augustula, doví se o dlouhém přežití východořímské říše, ale málokdo jde ve svém zájmu dále. A přitom přece všichni víme, že i Arabové ovládli bývalé území římského impéria.

Knihu bych doporučila především všem studentům klasické filologie, archeologie, historie a všem zájemcům, kteří už mají zažité základy antických dějin. Další cílovou skupinou čtenářů by měli být naši autoři dnešních učebnic dějepisu. Celistvý pohled na antiku v širokých souvislostech přímo nabízí propojování s dalšími předměty.

(vloženo 4. ledna 2008), Dějiny a současnost

Zpět na knížku "U kolébky Evropy".

15%