Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Umění správného rozhodování  »  Umění správného rozhodování - recenze MUDr. Radkina Honzáka

Umění správného rozhodování - recenze MUDr. Radkina Honzáka

Úspěšný podnikatel, filosofující ekonom, oblíbený sloupkař a autor vydal tuto publikaci v minulém roce a je záslužné, že ji tak rychle nakladatelství Vyšehrad nabízí českému čtenáři.

Je to chytrá kniha, soubor 52 krátkých úvah odhalujících myšlenkové chyby vznikající jak z pokleslých myšlenkových klišé, tak především z nevědomých (podvědomých) vlivů, které ovlivňují naše úvahy a posléze naše praktické kroky. Autor vychází z přesvědčení, že na cestě za úspěchem, více než přesné stanovení cíle, motivace, úsilí a energie, je na prvním důležitější místě vyvarovat se chyb. Kolik jich ve svém každodenním životě děláme, aniž si je uvědomujeme!

Intuitivní odpovědi na všední realitu jsou velmi často paralogické: auto jede z A do B rychlostí 100 km/hodinu a vrací se zpět po téže cestě rychlostí 50 km/hodinu. Jaká je průměrná cestovní rychlost? Větší polovina (už tohle je výraz, který pro jeho nelogičnost matematici milují) odpoví, že to bude 75 km/hodinu. Jaký to nesmysl! Vezměte tužku a počítejte pořádně! Na řadu věcí netřeba ani brát tužku, stačí vzít rozum do hrsti. Někdy se nám tam totiž pohodlně vejde.

Co všechno může vést k velkolepým omylům? Reklamní triky se statistikou, na které nalétnou i odborníci, naše magické myšlení, šum v informaci a přirozená tendence vytvořit smysluplný celek z (nepodstatných a nesouvisejících) detailů, neoprávněná generalizace, ale také přirozená únava a zcela pochopitelná neznalost všech tajných záhybů a koutů vlastní duše s ochotou nadhodnocovat vlastní ego.

Čtení je to zajímavé (text je dobře napsaný a také dobře přeložený), opravdu poučné a současně neškolometské. Přivede nás ke kritické sebereflexi a jestliže získané poznatky uplatníme, také ke kritickému zamyšlení nad spoustou věcí, které nám v denním shonu unikají a na jejichž návnady ochotně skáčeme. Je to kvalitní učebnice pro ty, kdo touží po úspěchu a ekonomickém zisku. V tomto ohledu je bezchybná.

Osobně mám k autorovu přístupu (jeho filosofii?) jedinou výhradu. Jako odchovanec transakční analýzy vnímám, že text je psán perem Dospělého. Ke všemu Rozumu, který je zde vzýván, mi chybí přiměřená protiváha Citu. Pokud mi Rolf Dobell ve švýcarském stylu správně říká, že více přispěji ke společné věci tím, že se nezúčastním osobně její realizace, ale obětuji nějakou finanční částku, zapomíná kalkulovat, kolik stojí (a posléze také - když už myslíme ekonomicky - kolik vynáší) obyčejná lidská radost, pocit sdílení s ostatními a potěšení z jejich společnosti. Nehodlám totiž jen vydělávat a udržovat v oběhu peníze, chci, aby mi na světě bylo dobře. Zřejmě proto jsem to také nikam nedotáhl.

7. září 2013 Radkin Honzák

vyšlo Moje psychologie

Zpět na knížku "Umění správného rozhodování ".