Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Valdštejn/Historie odcizení a snu - Text na záložce

Valdštejn/Historie odcizení a snu - Text na záložce

Nakladatelství Vyšehrad počíná vydávat řadu historických monografií „Velké postavy českých dějin“, jejímž záměrem je podat očima současných historiků vědecky podložené a přitom i laické veřejnosti určené portréty význačných českých panovníků, náboženských reformátorů, válečníků, politiků i tvůrců kultury. Tuto řadu symbolicky otevírá dílo velkého českého dějepisce z řad Pekařových žáků – Zdeňka Kalisty, jež svou úrovní i stylistickým mistrovstvím by mělo předznamenávat práce následující. Je to dosud nevydaná esejisticky psaná studie o velkém českém condottiérovi, jenž tak podstatně zasáhl do dějin třicetileté války a jehož závratný vzestup a pád poutá umělce i historiky po staletí.

Kalista tuto esej napsal v šedesátých letech pro liberecké krajské nakladatelství, ale nástup normalizace způsobil, že rukopis již připravený do tisku byl jeho autorovi jako tolik jiných vrácen. Hodnotu tohoto textu spatřujeme ve dvou směrech. Především Kalista zde postupuje metodou známou již z jeho duchovního portrétu Karla IV., tedy metodou dušezpytnou, kdy se pokouší nahlédnout za prameny, do skrytých tajů lidské duše a zde najít vlastní pohnutky jednání zkoumané historické postavy. Objevuje je především v odcizenosti mladého šlechtice jeho okolí, v odcizenosti, v níž se zrodil i velký sen, jejž hodlal uskutečnit. Tím druhým směrem je jeho polemika s oním pojetím Valdštejna, které zkoncipoval Kalistův velký učitel Josef Pekař. Tak se Kalista projevil jako žák skutečně tvořivý, který nepřísahá na slova mistrova a jde svou vlastní cestou.

15%
20%