Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Včerejší strach - Text na záložce

Včerejší strach - Text na záložce

Celými tisíciletými dějinami našeho národa se vine jako červená nit utváření vztahu českého národního společenství a německého živlu; v posledních dvou staletích se jejich vzájemné stýkání a potýkání stalo pro nás dokonce problémem ústředním. Když se v Německu dostali k moci nacisté a většinu sudetských Němců získali na svou stranu henleinovci, vyvstalo před českým národem nebezpečí jeho konce. Poválečný odsun Němců měl toto nebezpečí vyloučit; po čase se však ukázalo, že tím tento osudový vztah vůbec neskončil, ale dostal jen jinou podobu. Proto je třeba se k této problematice znovu a znovu vracet. Dosavadní pokusy o její řešení však až příliš často sklouzávají k pouhé apologetice postupu jedné z obou zúčastněných stran.

Klad předkládané knihy tkví právě v poctivé snaze o pohled ze stran obou. Autor, spoluzakladatel Unie pro dobré sousedství česky a německy hovořících zemí, má pro něj výtečné předpoklady. Žil v západočeské Valči a v Karlových Varech až do doby krátce po Mnichovu. Válku strávil v Praze, ale do západočeského pohraničí se vrátil několik týdnů po německé kapitulaci. Na vlastní oči tedy mohl pozorovat dramatickou podobu odsunu; navíc další studium jej vybavilo též schopností politologicky a historicky vzájemné vztahy obou národů analyzovat. Nespokojuje se však jen s vlastními zážitky a úvahami, ale dává promluvit i bývalým sudetoněmeckým spoluobčanům, s nimiž se dobře zná. Jeho text se vyznačuje prolínáním vlastních úvah, osobních zážitků, pohledů na některé závažné práce věnované  tématice česko-německých vztahů i vzpomínek odsunutých Němců z jeho rodné Valče.

Autor dokáže na široké základně teoretického vědění i osobních zkušeností fundovaně vyložit důvody rozhodnutí našich představitelů pro odsun a současně předestřít obraz toho, jaké utrpení způsobili i naši lidé příslušníkům poraženého národa. Zároveň přesvědčivě dokládá, že nejde jen o minulost, ale především o budoucnost, o to, abychom se vzájemným poznáním a pochopením uměli vyhnout konfliktům a naučili se ve sjednocené Evropě spolupracovat. V tom spočívá morální apel této pozoruhodné publikace.

15%
20%