Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Ve znamení meče  »  Ve znamení meče - MF DNES -21.4.2016

Ve znamení meče - MF DNES -21.4.2016

Tři příběhy, které spojuje mistrovství

21.4.2016    Mladá fronta DNES    str. 12    Kultura

Alena Slezáková

Kam se ztrácejí vzpomínky, když přijdeme o schopnost si je vybavit? ptá se ve své výtečné knize Američan Anthony Doerr. A výborné čtení nabízejí i romány Francouze Michela Bussiho a Angličana Jamese Aitchesona.

Zeď vzpomínek 90 %

Po románu Jsou světla, která nevidíme, poctěném Pulitzerovou cenou, přichází nakladatelství MOBA s dalším titulem Anthonyho Doerra. Zeď vzpomínek je soubor sedmi povídek o tajích a problémech lidské paměti. A jedna je lepší než druhá, počínaje titulním příběhem jihoafrické stařenky a jejích vzpomínek přehrávaných na magnetické karty přes drama obyvatel čínské vesnice ohrožené zaplavením či touhy a naděje patnáctileté dívky přesazené ze Spojených států do Litvy po přízraky pronásledovanou ženu, která přežila holokaust. Doerrovy texty hýří fantazií a poetikou a fascinuje i autorova schopnost vytvářet postavy tak živé, že je čtenář málem cítí stát vedle sebe. Vzpomínky hladí i pronásledují, kamsi se ztrácejí a jejich mizením zaniká jeden svět, ale v hlavách dalších generací se rodí ten nový. Dojemná, nezapomenutelná kniha.

Vážka 80 %

Marc miluje dívku nazývanou Lylie – ale co když je jeho láska beznadějná a hříšná? Nemá totiž jistotu, že děvče není ve skutečnosti jeho sestra. Tříměsíční miminko přežilo jako jediný tvor katastrofu letadla, na jehož palubě byly ovšem dvě takto staré holčičky. Testy DNA tehdy ještě neexistovaly a vyšetřování rozhodlo, že děvčátko patří chudé rodině Vitralových. Druhá, pro změnu bohatá rodina se s verdiktem stále nechce smířit. Příběh důmyslně propletený jak bruselská krajka je plný tajemství a intrik. Nyní, po osmnácti letech, přece už musí někdo znát pravdu. Zná, a je to odhalení hodně šokující. Román Michela Bussiho vydalo Motto.

Ve znamení meče 80 %

Tohle je rytírna jaksepatří: řinčí tu meče, létají šípy, umírají šlechtici i kmáni, ale nechybí ani cit. Tři roky po bitvě u Hastings (1066) zdaleka nemají Normané Anglii plně ve své moci. Mladý rytíř Tancred musí opustit bitvy na bouřícím se severu země a dopravit záhadné poselství do jednoho kláštera na jihu. Je nasnadě, že se cestou bude potýkat s nástrahami a protivenstvím nejrůznějšího druhu. James Aitcheson vytvořil koláž mísící postoje dobyvatelů s kulturou anglosaské civilizace, koláž hodně napínavou i poučnou. A netradiční – na rozdíl od většiny knih věnovaných té době píše z normanských pozic. Poutavý příběh vyšel v nakladatelství Vyšehrad.

O autorovi| Alena Slezáková, redaktorka MF DNES

Foto popis|

Zpět na knížku "Ve znamení meče".