Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Veselá cesta životem  »  Veselá cesta životem - Recenze na knihu

Veselá cesta životem - Recenze na knihu

Jiří Žák - Adolf Born

Veselá cesta životem

Veselá

Setkání J. Žáka s A. Bornem je námětem další knihy z loňské edice Rozhovory nakladatelství Vyšehrad. Ti dva se znají už dlouho a vždycky si měli co povídat: o divadle, o Francii, zkrátka o všem možném. Během času se povídání rozrostlo do útlé, ale obsažné knížky, zachycující Bornův svět fantazie, jeho myšlenky, cesty, dílo, to vše většinou v humorném hávu. Vždyť humorem jiskří i jeho grafiky, ilustrace, filmy a je jím prostoupena celá jeho lidská podstata. Už sama obálka knihy, z níž se na čtenáře usmívá nejen on, ale i jeho oblíbený císař Franz Josef, napovídá, že budeme svědky opravdu Veselé cesty životem.

Začala roku 1930 v Českých Velenicích, odkud vedla nejdřív do Chebu a pak do Prahy. V Nuslích prožil dětství, na Vyšehradě chodil do gymnázia a následovaly 3 vysoké školy: Pedagogická fakulta UK, Vysoká škola uměleckoprůmyslová a pak Akademie výtvarných umění s prof. Pelcem. Bornovo zaměření bylo jasné. Od r. 1959 vystavoval a v šedesátých letech jeho tvorba pronikla i do zahraničí. Doménou mu zůstává grafika, ilustruje knihy pro děti i dospělé, je známý jako karikaturista, scenárista a režisér více než 60 většinou kreslených filmů a scénických návrhů. Je proslulý svou láskou k rakousko-uherské monarchii, celý život náruživě cestuje (zvlášť do Turecka a Řecka), o čemž svědčí i jeho tvorba.

Pod palbou otázek J. Žáka, herce, literáta a překladatele z francouzštiny Born vzpomíná na své mládí, studia, umělecké zrání, na své cesty a na přátele, s nimiž v životě pracoval a dosáhl úspěchu; ať to byli Oldřich Jelínek, Miloš Macourek, animátor Jaroslav Doubrava či režisér Václav Bedřich, který ho přivedl k animovanému filmu. V živém vyprávění čtenáři přiblíží dobu Rakousko-Uherska, první republiky, poválečnou epochu, život umělců v totalitě, jež leckdy paradoxně přispěla k výjimečné tvorbě, i nástup svobody s vytouženou volností pohybu. Born vypovídá upřímně, nešetří kritikou do vlastních řad, vtipně glosuje a svým postojem vyjadřuje ryze pozitivní přístup k životu.

Kniha je napsána stylem „piš, jak slyš“, jak je dnes obvyklé nejen v memoárech. Jenže Bornův hovorový jazyk místy odbočí ke spisovným tvarům, a to v těsné blízkosti těch nespisovných. Působí to místy až rušivě, což je škoda, protože při větší redakční pozornosti mohlo být dosaženo citlivě sjednoceného celku. O veselé cestě životem A. Borna si přečteme s gustem, reprodukované litografie, akvarel a bohatá fotodokumentace čtenáře mile potěší. Je totiž málo tvůrců, kteří vzdor svému věku zůstávají chlapecky mladí, dokážou rozesmát a svou nefalšovanou přirozeností čtenáře obohatit.

Karla Ladwigová

Zpět na knížku "Veselá cesta životem".

15%