Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Veselé chvíle v životě lidu českého - Recenze z Lidových novin

Veselé chvíle v životě lidu českého - Recenze z Lidových novin

Polyhistorovo dílo po sto letech

Monumentální dílo profesora Karlovy univerzity Čeňka Zíbrta (1864–1932) se po více než padesáti letech dočkalo nového vydání. Šestisetstránková publikace, nedostupná několika generacím studentů historie a etnografie, bývala hojně citovaná na přednáškách a k prezenčnímu studiu ji bylo možné získat po mnoha obstrukcích. Prvních devět samostatných svazků vyšlo v letech 1910–1911 a v roce 1942 Zdena Hochová připravila další vydání, které se však za protektorátu nemohlo uskutečnit. Kniha posléze vyšla v roce 1950 a nyní se objevuje v tehdejší výtvarné podobě.

Ani bezmála po sto letech od prvního vydání toto dílo nepůsobí jako přežitá či nudná záležitost. Zíbrt dokáže zaujmout, ne nadarmo patřil k polyhistorům typu V. V. Štecha, kteří se jako vědci etablovali koncem 19. století a za první republiky patřili k úctyhodným osobnostem univerzitního života. Jeho erudice byla obdivuhodná a právem je považován za zakladatele české kulturní historie.

Veselé chvíle v životě lidu českého jsou především prací, která v širokém záběru sumarizuje vývoj lidových obyčejů, zvyků a folklóru na území Čech a Moravy. Autor vědomě opouští formu analyticko-vědeckého pojednání, které by hledalo vlivy a souvislosti, a čtivě, zábavně a s talentem vypravěče mapuje cykly venkovského života, které vidí v úzkém spojení běžné lidské existence a křesťanských rituálů.

Kniha je výjimečná důkladnou prací s prameny a cenná, ba prakticky nenahraditelná zejména sběrem materiálů v terénu.

Lidové noviny, Jana Machalická, 24.2.2007

15%