Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Zapomenutá legie  »  Zapomenutá legie - blog Neoluxoru

Zapomenutá legie - blog Neoluxoru

Pro čest a slávu římské říše

23. 12. 2014 v 17.41

Řím, 70 - 53 let před Kristem. V senátu zuří boj o moc, zatímco v prachu arény umírají gladiátoři pro pobavení diváků. Spartakova vzpoura byla krvavě potlačena, mnozí otroci však stále tajně sní o svobodě. A oči římské říše se začínají upínat na východ. K zemi jménem Parthie...

Zdupaný písek se barví krví. Publikum šílí. Tam dole spolu muži bojují na život a na smrt, pro přihlížející diváky je však krvavá podívaná skvělou kratochvílí. Gladiátoři nejsou koneckonců nic než otroci.

A římský lid se chce bavit.

Nejen gladiátorské zápasy, ale i dobyvatelské výpravy, přátelství a touha po pomstě - to jsou hlavní témata Zapomenuté legie, prvního dílu plánované trilogie. Britský spisovatel Ben Kane bere čtenáře na výpravu do míst, která dnes známe jen z učebnic dějepisu. Zachytit okamžiky z historie věčného města (a potažmo celé římské říše) a nesklouznout přitom ke zdlouhavým a stereotypním popisům je pro spisovatele beletrie úkol nadmíru obtížný, Kane se mu však postavil s nečekanou bravurou. Autor, jehož k napsání románu inspirovalo mimo jiné putování po Hedvábné stezce, cesta do Turkmenistánu, či návštěva Hadrianova valu na severu Anglie, předkládá čtenáři vyprávění, ve kterém se politické boje i mocenské intriky mísí s osobními příběhy hlavních postav, Romula a Fabioly. Sourozenci, dvojčata jsou nerozlučnou dvojicí až do chvíle, kdy je od sebe odtrhnou okolnosti. Romulus je svým pánem prodán do gladiátorské školy, Fabiola skončí řízením osudu v nevěstinci. Oba jsou však odhodláni v nepřátelském světě přežít... a pomstít se.

Strhující děj, akce, dynamický způsob vyprávění, Ben Kane nenechává čtenáře ani na okamžik vydechnout. Atraktivitu příběhu ještě umocňuje autorova znalost reálií a jeho schopnost podat je čtivou formou. Ač je hlavní téma románu čistou fikcí, osobnosti, které se v knize objevují jsou mnohdy skutečné. Stáváme se tak svědky politických pletich mezi třemi čelními představiteli Říma - Pompeia, Crassa a Julia Caesara. Kane je do celkové zápletky zasadil s naprostou přirozeností, a tak to jediné, co lze románu vytknout, je místy až příliš moderní a hovorový jazyk, který zejména v dialozích působí nepřirozeně a strojeně.

Zapomenutá legie je historickým románem, v žádném případě však není určena jen zarytým milovníkům starověku. Své si v ní najdou všichni ti, kteří na chvíli zatouží uniknout všedním starostem moderního člověka. Kanův příběh je zavede do světa velkolepých chrámů, potulných proroků, i mužů, pro které je smrt řemeslem a každodenním chlebem.

Hodnocení: 80 %

Autorka: Michaela Matějů

Zpět na knížku "Zapomenutá legie".