Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Železná brána - Železná brána, Lidové noviny, 5.2.2005

Železná brána - Železná brána, Lidové noviny, 5.2.2005

Margarat Millarová Železná brána (Vyšehrad) Je docela možné, že když Kanaďanka Margaret Millarová (*1915) dopsala roku 1941 svou první detektivku, přejela letmo prsty po klapkách psacího stroje, opřela se v křesle a na tváři se jí rozhostil zlomyslný výraz. To myslela na své budoucí čtenáře, jak bezelstně otvírají nenápadnou knihu v domnění, že si po první kapitole půjdou uvařit kafe a pak konečně doryjí zahrádku. Ještě donedávna byl český čtenář v bezpečí. Kvůli nakladatelství Vyšehrad se ale ocitla v ohrožení i česká káva a česká zahrádka. Millarová si kromě psaní hýčká dvě vášně: přírodu a psychologii. Přírodu si schovává na uklidnění. Z psychologie zkonstruovala skřipec, na němž šponuje své detektivky. Kdo jiný se tedy mohl chopit vyšetřování než psychiatr? Světácký doktor Paul Prye přepustí po třech úspěšných případech místo svému příteli z kriminálky, inspektoru Sandsovi (zapamatujme si tohoto vychrtlého mužíka v ošuntělém plášti –ještě se vrátí). Ne náhodou vybral předloni Vyšehrad k seznámení publika s kanadskou detektivkářkou Ďábelskou hru: ta autorce vynesla detektivního Oscara jménem Edgar. Než ji otevřete, zhluboka se nadechněte. Pak totiž nebudete dýchat 164 stran. Svět schizofrenní ženy, terorizující okolí vražednými telefonáty, je láskyplně ošetřen. Duševní vyšinutost se na vás ze stránek přímo sápe, vidíte pokoje, ulice, zoufalé dásně duší, lesk nůžek trčících komusi z krku... Slova Millarové zdaleka neslouží jako přenašeče děje. Prohlubuje jejich významy až k vzájemným průnikům a vida, jak metafora detektivce sluší! Především z poetického zdroje pramení sugestivnost jejích knih. Železná brána (v překladu Alžběty Slavíkové-Hesounové) je jakýmsi předskokanem Ďábelské hry, byla ukuta o deset let dřív. Millarová zde trénuje svoji labilní ženskou hrdinku, piluje a cizeluje psychózy, vybrušuje šílené sny do dokonalého briliantu, prostě přichází praktickou cestou na to, že méně je více, aby se podle toho ve své pozdější edgarové knize už zařídila. Železná brána je i přes trochu přeblýskané psychotické plošky výborná detektivka. Příběh zavražděné manželky a její náhradnice, kterou nevinný balíček připraví o rozum, je zamíchán a rozdán. Kostky jsou vrženy, uzle zauzleny. A už si to šine inspektor Sands, po vzoru Maigreta trochu posmutnělý z toho, na co přijde. Helena Stiessová
15%
20%