Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Židovské obřady a symboly  »  Židovské obřady a symboly - Knižní novinky Knižní novinky

Židovské obřady a symboly - Knižní novinky Knižní novinky

Internet Media Monitoring - NEWTON Media, a.s.

Židovské obřady a symboly
| 6.4.2009 | : Knižní tipy | : 30

Nakladatelství Vyšehrad vydalo v edici Světová náboženství knihu Židovské obřady a symboly, jejímž autorem je nizozemský rabi a nadšený sionista Simon Philip de Vries (1870-1944; zahynul v koncentračním táboře Bergen-Belsen); český překlad Marie Holé byl pořízen z německé autorizované verze. Vries působil i jako publicista a pedagog na různých hebrejských školách; vysvětloval judaismus nežidům a napsal též učebnici hebrejštiny. Kniha Židovské obřady a symboly je dnes již klasickým dílem; její první část vyšla v roce 1927, druhá v roce 1932. Uvítá ji každý, kdo chce získat přehlednou a současně zasvěcenou a čtivou příručku o všem, co souvisí s židovským náboženstvím, s jeho obřady, symboly a dalšími zvyklostmi. Protože o této problematice často panují mylné či zkreslené informace, je její české vydání nesmírně užitečné a záslužné. Autor v hutném, informačně bohatém textu probírá snad vše základní, co k judaismu patří: popis synagogy a její význam včetně prorockých knih, čestných úřadů, požehnání či kázání, trojí znamení (na dveřích, na čele a na paži, na oděvu), vše kolem šabatu a vysokých svátků (Nový rok, deset dní pokání, Kol nidrej, Den smíření), svátky a slavnosti (Svátek stánků, Chanuka, Purim, Pesach, Seder a další), postní dny, jídelní předpisy (košerování, problematika nádobí a další), znamení smlouvy, prvorozený syn, manželství včetně obřadu sňatku a svatební hostiny, levirátní manželství, rozvod. Dále se zabývá také nemocí, umíráním a smrtí, protože, jak praví Vries výstižně: „Symboly se v první řadě dotýkají oblasti života a žijících; s životem však v žádném případě nekončí. Tam, kde život ustává, jsou i nadále téměř vždy a všude zřetelné; při umírání a všem, co mu předchází a co z něj dříve nebo později vyvstane, i po smrti.“ Na závěr autor stručně seznamuje s náboženskými spisy (Mišna, Gemara, Talmud, Šulchan aruch). Knihu pak doplňuje ještě slovníček pojmů či přehled židovských měsíců a bibliografie.

Zpět na knížku "Židovské obřady a symboly".

15%
20%