Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Život a doba ministra Rudolfa Baráka  »  Život a doba ministra Rudolfa Baráka - Text na záložce

Život a doba ministra Rudolfa Baráka - Text na záložce

Komunistický funkcionář Rudolf Barák (1915–1995) patřil bezesporu k nejzajímavějším postavám komunistického vládnutí v Československu. Jeho rychlá kariéra i strmý mocenský pád vyvolávaly dlouhá léta řadu otázek. Kniha P. Tomka přibližuje detaily Barákova případu v kontextu represe i vývoje bezpečnostního aparátu v Československu druhé poloviny padesátých let. O Barákovi i ministerstvu vnitra té doby přežívají jisté iluze. Mohl být Barák nadějí pro obyvatele Československa? Přestalo být ministerstvo vnitra a Státní bezpečnost pod jeho vedením pro občany takovým ohrožením, jako tomu bylo v letech následujících po převzetí moci komunisty v únoru 1948? Dochované archivní materiály svědčí nezvratně o tom, že Rudolf Barák zneužíval svého postavení k získávání informací, výhod a že se finančně obohacoval. Svým suverénním mocenským postavením se ale stal ohrožením pro ostatní příslušníky mocenské elity, zejména pro nejmocnějšího muže strany a státu Antonína Novotného. Ministerstvo vnitra byl centralizovaný, výkonný mocenský orgán. Bez ohledu na ambice svého ministra to byla věrná a spolehlivá opora komunistické moci. Charakteristické pro něj bylo využívání sofistikovanějších a skrytějších metod, než tomu bylo za života Josefa Stalina a Klementa Gottwalda. Ministerstvo vnitra v těsném sepětí s KGB a sovětskými poradci posilovalo moc komunistické strany a založilo základ režimu, který se později přes epizodu roku 1968 dožil až konce osmdesátých let.

Zpět na knížku "Život a doba ministra Rudolfa Baráka".

15%
20%