Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Zlatý vrch  »  Zlatý vrch - Reflex _ 22.3.2018

Zlatý vrch - Reflex _ 22.3.2018

Návrat k počátkům románu

str. 51    Labyrint kultury

LADISLAV NAGY

Debut FRANCISE SPUFFORDA je napínavý od první do poslední stránky

LITERATURA Tohle je neobyčejná první kniha. Čtyřiapadesátiletý Angličan Francis Spufford se vrhl po hlavě do žánru historického románu a reakcí na jeho pokus je nadšená chvála kritiky… a nakonec i cena Costa za první román. Je ovšem třeba říct, že Spufford v žádném případě není na britské knižní scéně nováčkem. Už přes dvě desítky let píše – a velmi úspěšně – literaturu faktu. Sám říká, že v každé ze svých nebeletristických knih se pokoušel hlavně vyprávět příběh.

Nyní, ve Zlatém vrchu (více než třísetstránkovou knihu u nás vydal Vyšehrad v překladu Kateřiny Novotné), se do příběhu ponořil úplně. Čtenáře zavádí do New Yorku poloviny osmnáctého století a už tohle je neuvěřitelný čtenářský zážitek. Obraz americké metropole coby větší vesnice o sedmi tisících obyvatelích je působivý, plastický, na paměti vytanou scény z vynikajícího filmu Martina Scorseseho Gangy New Yorku. Ten se sice odehrává o sto let později, ale přesto v něm má New York daleko k tomu, čím je dnes.

Do provinčního města přijíždí Richard Smith, pohledný mladý muž. Cestuje z Londýna a s sebou má šek na tisíc liber, což je tehdy téměř nepředstavitelné jmění. Za co ten šek dostal, proč se trmácí přes Atlantik a k čemu mu peníze budou, to vše je součástí tajemství, které je hnacím ústrojím románu a překvapivě jeho největší předností.

Jak ale praví klišé, nelze ani naznačovat.

Spufford dokonale pracuje s napětím; čtenáře si doslova „vodí“ a dělá to úžasně, takže zachovává ideální rovnováhu mezi čtenářským nadšením a frustrací. Druhou silnou stránkou je oživení románu osmnáctého století. Když se řekne realistický román, mnozí si hned vybaví velké mistry devatenáctého věku – jenže Spufford velmi přesvědčivě ukazuje, že už starší geniální osvícenští vypravěči, jako Fielding nebo Sterne, měli hodně co říct. Ve svém debutovém románu jim složil velkou poctu.

Foto popis|

Zpět na knížku "Zlatý vrch".