Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Znamínka vděčnosti - Text na záložce

Znamínka vděčnosti - Text na záložce

Po mocenském puči v únoru 1948 se komunistická strana v Československu přednostně zaměřila s mimořádnou intenzitou na upevnění svého postavení ve všech oblastech veřejné správy a státní moci. V popředí jejího zájmu se ocitla též armáda a v ní především důstojnický sbor. Řada jeho příslušníků se jednak z důvodů zásadních, ale též proto, že se poúnorovým politickým vývojem v zemi cítila obelstěna a podvedena, postavila proti násilí a porušování demokratických svobod, jež doprovázely rozsáhlé kádrové čistky a represe. Někteří volili cestu do exilu, jiní se pokoušeli vlastním přínosem zvrátit politické poměry a přispět ilegální činností proti režimu k návratu před únor 1948 a k obnově demokracie. K takovým příslušníkům čs. armády patřil i major Jaromír Nechanský. Jeho případ občas přitahuje pozornost novinářů, někdy historiků, ale čtenář či posluchač se až příliš často setkává s povrchností, která se v současných českých poměrech bohužel stává jakousi zvyklostí. Metoda i forma, s jakými jsou interpretovány souvislosti, v nichž se osud Jaromíra Nechanského po roce 1945 utvářel, nejsou vždy právě zdařilé a objektivní. Senzacechtivost a snaha po vlastním zviditelnění vnáší falešný tón a záludný stín politické manipulace či objednávky tam, kde by současníci měli stát v pokoře a s hlavou skloněnou před odvahou a odhodláním.

Tato studie by ráda napomohla k pravdivému obrazu o muži, který za své odhodlání přispět k návratu Československa na cestu demokracie a do rodiny svobodných národů zaplatil životem.

15%
20%