Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Zrození tragédie  »  Zrození tragédie - Klub knihomolů

Zrození tragédie - Klub knihomolů

Velká jména světové literatury

perex-nietzsche-camus

Připomeňte si dnes s námi dva muže, kteří byli velkým přínosem pro světovou literaturu a filosofii. Řeč bude o německém filosofu Friedrichu Nietzschem a francouzském literáru Albertu Camusovi. Pojďme si je představit!

Velké uznání si zaslouží prvotina Zrození tragédie filosofa Friedricha Nietzscheho, která vznikla v roce 1872. Tehdy měl Nietzsche pouhých 28 let a působil již jako profesor klasické filologie na univerzitě v Basileji. Knihu, kterou spojuje hned několik vlivů (kulturní zájem, pokus o nové pojetí řeckého starověku, vliv Schopenhauerovy filosofie a úcta k Richardu Wagnerovi) vydalo nakladatelství Vyšehrad.

Zrození tragédie

Významný myslitel druhé poloviny 19. století Friedrich Nietzsche byl ve svých 24 letech – tehdy se stal profesorem řeckého jazyka a literatury na univerzitě v Basileji – považován za mimořádně nadaného filologa. Jeho filosofické myšlení zásadně ovlivnil spis A. Schopenhauera Svět jako vůle a představa. Oba tyto vlivy, filologický a filosofický, se potkávají v Nietzscheho knižní prvotině Zrození tragédie z ducha hudby ještě se třetím: jeho obdivem a přátelstvím k R. Wagnerovi. Lidský život, píše Nietzsche, inspirován Schopenhauerovou metafyzikou pravůle, je bytostně ohrožen, plný bolesti, úzkosti a beznaděje. Tím, co má člověku pomoci snášet jeho osud, je umění. Ve starověkém Řecku pak Nietzsche nachází pojmenování dvou základních principů v umění působících: princip apollinský a princip dionýský. Nietzscheho kulturně filosofická studie, vydaná poprvé v roce 1872, v klasickém překladu Otokara Fischera je dodnes zajímavým a inspirativním čtením nejen pro studenty filosofie a uměleckých směrů, ale pro všechny čtenáře se zájmem o kulturu jako takovou.

Autor: Friedrich Nietzsche

Vydalo nakladatelství Vyšehrad
Překložil: Otokar Fischer
Počet stran: 224
Formát: 80 x 140
Vazba: brožovaná

Zajímá vás Nietzschova filosofie? Přečtěte si také náš článek o knize Filosofie zakázaného vědění, kterou Friedrich Nietzsche zamýšlel, ale neuskutečnil, a tak se toho ujal jiný známý filosof Konrad Paul Liessmann.

Zpět na knížku "Zrození tragédie".

15%
20%